Från leråkern till landsvägen

Motorer har alltid engagerat Stefan Lundqvist i Vimmerby. Under många år körde han med viss framgång motocross i Vimmerby MS. Och även sedan han gav upp crossen för ett par år sedan har han varit garaget troget. - Jag kunde inte släppa det här med motorer och motorsport, så med hjälp av farsan byggde jag en landsvägshoj som jag ville att den skulle se ut, säger Stefan och gränslar sitt maffiga garagebygge.

Stefan har plockat hem delar från USA till sitt garagebygge.

Stefan har plockat hem delar från USA till sitt garagebygge.

Foto:

Depåstop2005-10-17 14:21

Det är motorsport som har kretsat kring Stefan Lundqvist ändå sedan barnsben. Han började köra motocross i unga år och pappa Jan fanns förstås där vid sidan av och hjälpte till med skruvandet.
- Ja, motorintresset har alltid funnits i familjen, säger Stefan.
Han körde cross aktivt till för ett par år sedan. Främst var det skador som satte stopp för karriären, men även stigande ålder och stora hål i plånboken kan man förmoda.
- Jag kände efter bara ett par månader att jag var tvungen att hitta på något som hade med motorer att göra. Saknade verkligen pulsen och den glädje som det gav mig, Det blev tomt, berättar Stefan.
Pappas Jan körde landsvägsmotorcykel och med en påtagligt stigande trend var det inte så lustigt att Stefan började snegla på att göra ett hemmabygge.
- Jag ville göra något eget, något som ingen annan hade, säger Stefan.
Han köpte en ram och en Harley Davidson Evo-motor på 1.700 kubik från USA. Fortsatte med framgaffel, hjul, bromsar, oljetank och annat.
- Jag har plockat hem alla delar från USA. Hade bra kontakter med motorfolk där, annars finns väl de flesta delarna att få tag i här hemma också, säger han.
Sedan började garagebygget som Stefan kallar det.
- Ja, det här är ett rent garagebygge där vi knackat, svetsat och lackat på egen hand. Hur många timmar farsan och jag lagt ner, det vågar vi inte räkna på, men kul har det varit.
Första sommaren körde Stefan en del, men i vintras plockades allt ner igen och modifierades ytterligare. Bland annat kom det på ett fetare backdäck med en bredd på 240 millimeter. Motorn har vässats till 110 hästkrafter på bakhjulet. Ett hemgjort styre har kommit till och lackeringen har förfinats ytterligare.
- Ja, nu är jag riktigt nöjd. Det är en fröjd att åka iväg på den här hojen, säger Stefan som varit på några utställningar.
- Hojbygge av den här sorten skulle jag gärna hålla på med om det gav en ekonomisk trygghet. Framförallt lackering facinerar mig, säger Stefan och vrider runt startnyckeln.
Ett maffigt muller lägger sig över området....

Stefan Lundqvist har lagt ner ett enormt arbete på sitt bygge av en Harley Davidson. Ett riktigt garagebygge som han kallar det. Foto: Sören Alvarsson
Stefan Lundqvist har lagt ner ett enormt arbete på sitt bygge av en Harley Davidson. Ett riktigt garagebygge som han kallar det. Foto: Sören Alvarsson
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om