Det här vill ni läsa om i tidningen

Efter cirka sju månader av trafikanalyserande så vet vi vad ni vill läsa om. Och ni kommer få se mer av era favoritämnen framöver!

Foto: Christoffer Nielsen

Krönika2018-12-01 11:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Många branscher står inför en digital omvandling; och vissa måste strukturera om hela sina verksamheter för att överleva. Mediabranschen tillhör den kategorin.

Papperstidningarna står än så länge för den tveklöst största delen av våra intäkter. Och det har vi stor respekt för. Vi levererar många lokala nyheter varje dag, och som papperstidningskund har man även tillgång till allt i våra digitala plattformar.

Och vi analyserar dagligen trafik för att ge er de nyheter som ni läsare vill ha.

Nu har vi analyserat all trafik som passerat våra nyhetssajter under de senaste sju månaderna. Det har lärt oss en hel del om era läsarintressen.

Ni vill verkligen vara med när det händer något stort. Vi rapporterar live från olyckor och andra stora nyhetshändelser samt från sportens värld. Det älskar ni. Och det ska ni få mer av framöver.

Ni vill läsa om spännande människor med lokal anknytning. Det gäller för samtliga orter i vårt bevakningsområde. Människor som gjort spännande resor. Människor som kämpat sig genom livet men som lyckats hamna på fötter igen. Människor som inspirerar. Det kommer redaktionerna i vårt område att lyssna på och skriva mer om framöver.

Ni älskar att läsa om det lokala och regionala näringslivet. Därför har vi samlat alla näringslivsnyheter i ett eget etage på sajten och därför kommer vi intressera oss ännu mer av näringslivslivet framöver!

Ni älskar att läsa om olika husbyggen! Pågående husbyggen, planerade husbyggen och utbyggnader av befintliga hus. Vi kommer satsa hårdare på att hålla koll på detta framöver!

Ni älskar att bläddra i våra bildspel och kolla på vårt rörliga material. Våra satsningar på video går som tåget! På vår sajt har vi cirka 800 startade klipp om dagen, vilket är väldigt mycket i vår del av världen. Och jag kan lova er att vi kommer fortsätta leverera rörligt material kopplat till våra nyheter.

Så här jobbar alla moderna mediehus. Man analyserar trafik, och man anpassar sin journalistik efter den läsning man har - inom ramen för vårt oberoende uppdrag.

Om vi enbart var intresserade av trafiksiffror skulle vi börja publicera allt möjligt som ger trafik och vi skulle strunta fullkomligt i sanningshalten och i de pressetiska reglerna. Sådant ger trafik, nämligen. Men vi är ännu mer intresserade av att hålla vårt varumärke intakt. Vimmerby Tidning/Kinda-Posten är seriösa nyhetsförmedlare, och vi dömer inte människor vi skriver om, oavsett vad de gjort. Vi lägger inte in våra egna personliga värderingar och det som står i tidningen är inte fake news. Och om vi nu skulle råka ha fel så rättar vi det omedelbart. Även journalister fattar ju fel ibland, även om det är ganska ovanligt faktiskt. Jag har siffror på det också, men det tar vi en annan gång.

Trevlig helg!