När Jennifer var elva år slutade hon på fritids och skulle istället få skolskjuts, i hennes fall betyder det att åka linjebuss. Ända sedan starten har resandet varit kantat av flera incidenter, den senaste inträffade den 15 januari.
Vid flera tillfällen ska Jennifer inte ha blivit avsläppt vid Orremåla vägskäl, trots att det är en hållplats som ingår i linjekartan och att hon både meddelat chauffören i förväg och tryckt på stoppknapp. Vid ett tillfälle stannade bussen enligt familjen Andersson först 2,5 kilometer bort, där det finns en hållplats som är utmärkt med en stolpe och skylt - något som saknas vid Orremåla. En annan gång ska hon ha släppts av drygt 900 meter från hållplatsen.
– Det är en bra bit att gå och ett ganska osäkert ställe, både att stanna på och bli avlämnad. Där lämnade chauffören henne och bara åkte vidare. Jimmy, Jennifers pappa, var i Storebro och fick släppa allt och åka, säger mamman Karin Andersson.
De flesta incidenter ska ha skett i samband med att Jennifer ska kliva av, men två gånger har bussen också åkt förbi henne när hon ska åka till skolan på morgonen. Jennifer räknar ut att det har skett sex eller sju incidenter under året som hon åkt linjebussen.
Hur känns det när det här händer?
– Jag känner mig rädd, men nu börjar det ju bli en vana tyvärr, säger Jennifer.
Kommunen är enligt skollagen skyldig att ordna skolskjuts för elever i grundskola som har en längre färdväg. I kommunens riktlinjer står det att skolskjuts i första hand ska ske med ordinarie linjetrafik. I Jennifers fall har kommunen upphandlat skolskjuts-uppdraget till KLT som är ansvariga för linjetrafiken. Linjen trafikeras på KLT:s uppdrag av entreprenören Nilsbuss.
Ska det gå till på det här viset?
– Nej, det ska det självklart inte. I första hand så är det KLT som måste se till att lösa det här. Vi får ta en förnyad kontakt med dem. Vi har haft kontinuerlig kontakt med dem för att säkerställa att det här inte ska ske, säger Joakim Svensson, trafiksamordnare på Vimmerby kommun.
Katarina Seijsing är trafik- och planeringschef på KLT.
– Man har försökt hitta en lösning för det här. Vi har tagit kontakt med trafikföretaget för att få en lösning, men ser vi att det inte fungerar måste vi titta på en annan lösning.
– Jag utgår från att planerarna hittar en snabb lösning på det här och pratar med trafikföretaget, säger hon.