918, vilket underverk!

Världens sju underverk föddes under antiken och representerar människans då största bedrifter över byggnadsverk. Nu är det således dags för ett åttonde underverk - Porsche 918 Spyder. Tyskarnas nya miljöracer är en teknisk revolution som bjuder på otrolig prestanda och fräck design. Den minst sagt imponerande hybridsupersportbilen dricker enbart 0,30 liter milen och har ett koldioxidutsläpp på 70 gram per kilometer. Undrens tid är inte förbi!

Foto:

Drömbilar2011-06-28 04:05


Världens sju underverk ses ofta som en hyllning till religion, mytologi, vetenskap och konst. Tittar man på listan över de sju byggnadsverken så är Cheopspyramiderna det enda klassiska som idag finns kvar. Därför har man många gånger försökt enas om en ny lista med sju nya underverk i modern tid. Frågan är om Porsche 918 skulle platsa?

Exklusivt erbjudande
Porsche har lyckats med det ultimata konststycket att kombinera sylvass design med otrolig prestanda. Interiören andas exklusivitet och varje detalj känns välarbetad. De läderklädda sportstolarna har begåvats med limegröna sömmar som även löper längs instrumentpanelen, ratt och dörrmattor. Totalt kommer 918 exemplar att tillverkas och varje bil har sitt tillverkningsnummer ingraverat på en plakett. Tillverkningen startar den 18 september 2013 eller som man säger i USA 9/18, men hybridsupersportbilen går redan nu att beställa. Det sägs att den som väntar på något gott väntar aldrig för länge men för att lugna alla otåliga köpare av 918 Spyder så erbjuds dom även att köpa en 911 Turbo S "Edition 918 Spyder" som också enbart kommer att tillverkas i 918 exemplar. Priset landar på omkring 1,5 miljon och då är underverket du väntar på inte inräknad. Slutnotan blir med andra ord dyr så det är definitivt inget för oss med hål i plånboken.

En riktig snåljåp
Porschen drivs av ett plug-in hybridsystem med en högvarvig mittmonterad V8:a på 500 hästkrafter, vilken kompletteras av en elmotor som driver framhjulen samt en som tillsammans med bensinaren driver bakhjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. Sammanlagt rör det sig om två elmotorer på 218 hästkrafter, vilket resulterar i en totaleffekt på 718 kusar. Färden till hundra fixas på fantastiska 3,2 sekunder samtidigt som toppfarten är 320 km/h. Detta innebär i sin tur att Porsche 918 Spyder kommer att fixa ett varv runt "ringen" på under sju minuter och trettio sekunder. De snorgröna bromsoken för tankarna till miljön samtidigt som dubbla sidepipes mynnar ut på såväl förar- som passagerarsidan. Soppaförbrukningen ligger runt ofattbara 0,30 liter milen och koldioxidutsläppet är enbart 70 gram per kilometer. Supersportbilen kan köras 25 mil innan det är dags att plugga in den i eluttaget och då tar laddningen omkring tre timmar. Porsche 918 Spyder ska byggas i tyskarnas fabrik i Stuttgart och prislappen är satt till - håll i er nu - 7,5 miljoner. Mycket pengar, men konkurrenterna är ändå "gröna" av avund!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!