Anrik bil med ny stil

Det finns biltillverkare och så finns bilhantverkare. Men bara en biltillverkare har existerat oavbrutet i över hundra år utan konkurser eller nedläggningar och drivs numera av den tredje generationen Morgan. Verksamheten ligger fortfarande kvar i samma lilla landsbygdsby där man en gång startade och de nyproducerade bilarna tycks fortfarande ha sjuttio år på nacken. Naturligtvis kan inte ett sådant företag ligga i något annat land än England, eller närmare bestämt i Malvern Link.

Foto:

Drömbilar2010-01-08 08:41


Att besöka Morgan Motor Company känns som att befinna sig på en filminspelning eller en plats där vissa saker har stått stilla sedan andra världskriget. I receptionen doftar det cigarr och företagsledningen är lokaliserad i en uppfräschad ladugård. Hela fabriksområdet bjuder på en magisk blandning av engelsk landsbygd och ekonomiskt välstånd.

Utsökt hantverk
De traditionella Morganbilarna tillverkas av chassin gjorda i limmad ask. Dessa får sedan handknackade aluminiumpaneler medan motorerna vanligtvis är fyr- eller sexcylindriga Fordmaskiner. Sedan introduktionen av den "snedögda" Aeroserien tillverkar man också chassin i aluminium, men även hårt askträ används till stommen som bär upp karossen. BMW står för motorerna till Aero-serien som undantagslöst är V8:or av senaste snitt. Vi promenerar runt i fabriken och observerar hur hantverksmässigt bilarna tillverkas. Det känns som att det måste ta veckor eller månader att göra varje bil, vilket det också gör och leveranstiden är över ett år. Jag tittar med beundran på när arbetarna limmar träramarna och formar aluminiumet. Det är lite som att resa tillbaka till bilens barndom!

Ny kundgrupp
Det anrika företaget styrs från en renoverad ladugård av den tredje generationens Morgan. Han heter Charles Morgan och är barnbarn till grundaren Henry Frederick Stanley Morgan, men till skillnad från sin far och farfar så är han inte utbildad ingenjör. Många menar att det bara varit bra att han har lyckats ta företaget ur det förgångna och in i framtiden, själv vill han gärna tona ner sin betydelse. Men det är ingen tvekan om att Charles Morgan fokuserar arbetet på att få bort "gubbstämpeln" och samtidigt mata in varumärket hos helt andra kunder än de traditionella sextioåriga männen som köper "the old cars" som han själv uttrycker det. Jag frågar vd:n varför Morgan ställer upp och tävlar i den tuffa GT3-klassen mot stora tillverkare som Aston Martin, Audi, BMW, Corvette, Ferrari och Porsche. "Det är på grund av att märket hör hemma där och racing är viktigt för vår marknadsföring" svarar Charles.

En skön blåsning
Ute på gården står en ny tvåsitsig Morgan Aero 8 á la 975 000 kronor och väntar på mig. Den är utrustad med en utanpåliggande tygsufflett, vilken får vara nedfälld trots att det är förkylningsvarning. Instrumentpanelen är gjord av kolfiber och inredningsdetaljerna håller hög finish. Aero 8:an är lyckligtvis utrustad med avgasrör som mynnar ut i dörrtrösklarna på varje sida, cirka åttio centimeter under öronsnibbarna. Med ett tryck på startknappen så vaknar V8:an till liv och snacka om "Sound of Music". Ömsom gurglar ljudet och ömsom smattrar det högt, allt beroende på hur man gasar. Tyvärr är bilen utrustad med automatlåda vilket naturligtvis är en styggelse i alla förarorienterade sportvagnar. En bil som har 367 hästkrafter, gör 0-100 på 4,2 sekunder, toppar 250 knyck och väger 1 300 kilo ska växlas manuellt. Jag återvänder till fabriken efter en ordentlig tur på de kuperade vägarna i Worcestershire. Att sitta bakom ratten, titta ut över den vackra aluminiumhuven och samtidigt lyssna på motorsången är sann livsnjutning!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!