En sexa i rumpan

Uppgiften är svår för att inte skriva hopplös - att montera en bjässe till boxersexa i rumpan på en sportvagn är att be om problem. Det blir varmt, trångt och oftast svårkört. Men Porsche är lika envisa som en åsna och det tackar vi för. Nya 911 Carrera S känns nämligen välbekant och formgivningen bär tydliga spår av fyrtioåriga traditioner. Men under ytan har inte tiden stått stilla, utan snarare rullat på i 293 km/h!

Foto:

Drömbilar2004-07-05 07:13

Den har varit föremål för många spekulationer, men nu är nya Porsche 911 äntligen här. Återförsäljarna i USA krävde exempelvis att namnet skulle ändras eftersom det förknippades med terrorattackerna den elfte september (jänkarna skriver nämligen månaden först följt av datumet). Men den klassiska sifferkombinationen är kvar, liksom det mytomspunna tändningslåset till vänster om ratten. Så nu kan alla oroliga lägga sin beställning?

Vilken nostalgikick
I Porscheskolan behöver man bara lära sig att räkna till 911, men visst kan det vara bra att kunna sin matte när 765 000 kommer på tal. Det är nämligen priset för nya Carrera S, men de flesta "eleverna" är så stabila i kassan att de knappast behöver plocka fram miniräknaren och titta över sina finanser. Nej, då är det större anledning att bita sig i läppen när man upptäcker instruktionsboken. Det är en diger lunta som får den senaste boken om Harry Potter att framstå som en kortnovell. Där finns förklaringar till allt - exempelvis "PASM" som är ett nytt hjälpsystem med variabla stötdämpare och ger en helt ny dimension åt körningen. Även interiören är förbättrad och 911:an har aldrig varit så bekväm. Framstolarna är underbara medan baksätet är ett skämt. Under huven arbetar en rumpmonterad sexa på 355 hästar som bjuder på en riktig nostalgikick. Vad sägs om att sprinta till hundra på 4,8 sekunder och toppa livsfarliga 293? Det är inte undra på att larmnumret i bästsäljarlandet USA är (just det) 911!

Fakta
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!