Exstas i Exelero

"Den häftigaste bil jag någonsin kört" halvskriker den tyske racerstjärnan Klaus Ludwig och tar av sig störthjälmen. Han har precis klockats för 350 km/h i snittfart på Nardobanan i södra Italien och torkar svetten från pannan. Det syns lång väg att fartmästaren är påtagligt imponerad av den becksvarta superbilen han just stormat fram genom lufthavet med. Det handlar om vårens grymmaste bil från, nej, inte Ferrari, Maserati eller Lamborghini utan - Maybach!

Foto:

Drömbilar2005-06-04 08:07

Den tyske tillverkaren av luxuösa bilar i mångmiljonklassen fick för ett år sedan en hårig utmaning: att förvandla en lågmäld Maybach 57 till en rytande sportkupé. Det var tyska däckkoncernen Fulda som ville ha en snabb och elegant sportbil för att lansera sitt nya högfartsdäck Carat Exelero. Eftersom man hade samarbetat redan på trettiotalet, då Maybach tillverkade den utsökt vackra och strömlinjeformade Fulda SW38, återvände man till sin gamla partner. Resultatet är något utöver det vanliga?

Ej till salu
Vinkeltolvan är hårdtrimmad: från 550 till 700 hästar och vem som helst förstår att prestandan är hårresande. Hundrastrecket tangeras på 4,4 sekunder och på den italienska högfartsbanan blev toppnoteringen 350 knyck. Ändå är det ingen liten pjäs vi snackar om - längden är nämligen 5,9 meter och tjänstevikten hela 2,6 ton. Klaus Ludwig, som är en av Tysklands bästa tävlingsförare genom tiderna, är med för att pressa bilen på racerbanan i Nardo och han gör det med respekt, ty Maybach Exelero är en bil med väldigt mycket muskler. "Det går knappt att starta utan hjulspinn och väl ute på banan pressar den våldsamma accelerationen luften ur lungorna" berättar Klaus Ludwig. Ja, det är inget billigt nöje som Fulda gett sig i kast med och kostnaden för supersportbilen uppgår till drygt tio miljoner. Nej, vagnen kommer inte att sättas i produktion, globala bilsamlare till sorg!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!