Far & flyg vilken bil

Att stå still i rusningstrafiken är knappast någon "höjdare" och kan få den mest tålmodige att tappa behärskningen. Det tutas, gestikuleras och att stå i milslånga bilköer får de flesta att vilja krypa ur skinnet. Vore det då inte skönt att likt i filmens underbara värld bara kunna trycka på en knapp och vips så poppar vingar ut och du kan lyfta från marken och svepa förbi alla bilar? Nu är det faktiskt möjligt att "köpa vingar för pengarna" och lösningen heter PAL-V One.

Foto:

Drömbilar2012-06-01 04:05


Det sägs att om Gud velat att vi skulle flyga hade han gett oss vingar och med tanke på hur vissa människor kör bil, vill vi då verkligen att de ska kunna flyga fram i luften? Som tur är krävs både körkort och flygcertifikat så om någon skulle råkat haft två bra "körkortsdagar" finns det nog en mening med lappen trots allt.

Riktig kurvkramare
PAL-V, låter namnet bekant? Om inte kan vi berätta att förkortningen står för "Personal Air and Vehicle". Fordonet påminner snarast om den trehjuliga motorcykeln Vandenbrink Carver och kan lättast beskrivas som en korsning mellan bil, motorcykel och helikopter. För den som har såväl körkort som flygcertifikat är PAL-V en riktig "höjdare" och kombinerar de två transportmedlen ypperligt. Gyrokoptern behöver en sträcka på 165 meter för att kunna lyfta samt 30 meter för att landa och körs på bensin, men kommer även i andra versioner som drivs av biodiesel och bioetanol. "Den flygande holländaren" (den tillverkas faktiskt i tulpanernas förlovade land) är strikt tvåsitsig, dricker 0,80 liter milen och kan ta sig mellan 35 till 50 mil på en tank om man väljer fågelvägen medan den på torra land fixar 120. Fordonet drivs alltid av en flygplansmotor på 230 hästkrafter och därmed kan du säga "arrivederci" till milslånga bilköer och bege dig högt upp i det blå.

Högt upp i det blå
Att flyga fram i luften innebär en stor frihet för många men det kostar att ligga på topp och prislappen landar på 1,8 miljoner. Förutom att köpa sig ett alldeles eget exemplar av den trehjuliga bil/motorcykel/gyrokoptern kan man nu dessutom bli delägare då företaget söker investerare för att kunna utveckla PAL-V One ytterligare. De första testerna av prototypen har genomförts och resultatet ser lovande ut. Den aerodynamiska trehjulingen accelererar likt en sportbil, tar kurvorna som en motorcykel och flyger fram i sann gyrokopter-anda. Dock är den betydligt tystare på grund av långsammare rotation och lyfter samt landar i mycket låg hastighet, vilket gör att den är lätt att kontrollera. För att kunna "flyga med bilen" krävs enligt tillverkaren enbart mellan 20-30 timmars träning. Toppfarten "landar" på 180 km/h såväl i luften som på vägen och får flyga på högst 1 200 meters höjd för att inte komma i vägen för övrig flygtrafik. Med en simpel knapptryckning sker förvandlingen från bil till flygplan på mindre än 10 minuter. Vips så öppnas en lucka och en propeller poppar ut tillsammans med rotorblad och stjärtfenor. Far och flyg vilken bil!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!