Fords historia innehåller några av bil- och motorsportens mest betydelsefulla kapitel. Låt oss exempelvis bläddra 36 år tillbaka i tiden. Platsen var franska Le Mans och där flaggade Henry Ford II i väg startfältet för 24-timmarsloppet. Det blev en dramatisk tävling och under de första timmarna var Fords tretton bilar helt överlägsna. Men strax innan finalvarvet fanns bara tre oskrotade GT40 kvar. Dessa korsade dock mållinjen i formation och det blev grand slam för Ford.
Ny måttstock
Då som nu heter teamchefen Carroll Shelby. Ja, det är faktiskt helt sant. Ford har nämligen värvat ett "dream team" som består av sex fartglada pensionärer från tiden då det begav sig. Här lyser tyskar, britter och italienare med sin frånvaro. Alla inblandade är nämligen trogna jänkare. "När GT40 presenteras kommer produktionsbilen att skapa en ny måttstock för superbilar" lovar Shelby och jag misstror honom inte.
Under huven jobbar nämligen en kompressormatad vinkelåtta på 500 kusar som med lätthet ska toppa 320 km/h på Le Mans. Men varför jobbar ett gäng åldringar med bilen? "Många gånger måste Ford kohandla och vädja till sina upptagna nyckelpersoner för att få med dem i projekten. Det leder ofta till förseningar så den här gången hämtades expertpanelen direkt från avbytarbänken" berättar 79-årige Carroll Shelby. Om tio månader får vi se om gammal är äldst!
Gula faran på väg
(Detroit - USA)Måndagen den 16 juni 2003 blir ett historiskt datum, då fyller nämligen Ford Motor Company hundra år. Festligheterna tjuvstartar redan nu och kulminerar i ett jättekalas på högtidsdagen i Detroit. Då ska grundaren Henry Ford hyllas och en rullande smällkaramell presenteras. För nu är det klart - klassiska GT40 ska återuppstå!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!