Härlig men farlig

Nu har Lotus finslipat interiören och putsat till karossen hos Elise. Men engelsmännen har bara delvis lyckats. Bagaget är ett skämt, interiören en gåta och köregenskaperna är djävulska. Tack och lov! Det är nämligen hemligheten bakom Lotus Elise framgångar. På köpet får du ett läckert utseende som passar lika bra utanför Harrods som på Silverstone!

Foto:

Drömbilar2004-03-09 08:25

Det räcker med att öppna förardörren så förstår du att det här är en ultralätt bil. Den känns som en tom läskburk i handen och slår igen med ett tomt klonk. Ingen "kassaskåpskänsla" så långt örat hör. Å andra sidan väger Lotusen blott 860 kilo och kilopriset blir därmed 484 kronor. Du som är en hejare på matte har förstås redan räknat ut att priset blir 416.000 kronor. En tung investering i en lätt bil, eller?

Krut i maskineriet
I engelska Hethel ligger Lotusfabriken som för bara några år sedan hotades av nedläggning men som numera vädrar morgonluft tack vare malaysiska Proton. Det beror i sin tur uteslutande på Elise som lanserades 1996. Tänk vad tiden går fort när man har roligt! Klagomålen har dessutom varit få, men vissa kunder har önskat lite extra krut i maskineriet. Så bättre sent än aldrig: nu presenteras nämligen Elise 111R och där har Lotus lyckats krama ur 192 hästar ur en tanig 1.8-litersmotor. Därmed behövs enbart fem sekunder till hundra, tretton sekunder till 160 och du som står på kan låta håret rufsas runt i 241 km/h. Utvändigt märks ett spoilerpaket, fräckare fälgar och dubbla avgaspipor. Även den kliniskt rena interiören har piffats upp med läderklädsel och luftkonditionering. Det är en förbättring med 111 procent jämfört med originalets snåla lyxutrustning - en simpel cigarettändare!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!