Det är inte svårt att hitta till bildesignerna Giorgetto och Fabrizio Giugiaros kontorskomplex på Via Achille Grandi 25. Adressen är nämligen lika ökänd bland Turinborna som topplaget Juventus fotbollsarena. Härifrån formger far och son (tillsammans med tusen anställda) sensuella karosser med kurvorna på de rätta ställena. Företaget heter naturligtvis Italdesign och det senaste mästerverket har namnet gemensamt med en dammsugare - Volta.
Strömlinjeformad
Det har länge snackats om en supersportbil från Toyota, men presentationen skulle vänta tills de första riktiga Formel 1-framgångarna uppnåddes. Men det ser ju ut att ta en stund och japaner är inte tålmodiga. Därför presenteras redan nu ett fartmonster vars strömlinjeförande bilkropp är spikad, men där ingenjörerna varit framme och experimenterat med drivlinan.
I Alessandro Volta kombineras nämligen en mittmonterad vinkelsexa med dubbla elmotorer vilket gör effekten till 408 hästar.Det i kombination med den lätta kolfiberkarossen ger hybridsportbilen ruggiga prestanda: hundrastrecket klaras av på fyra sekunder och toppfarten är 250. Dessutom är det en adrenalinkick att tre kan raceråka i bredd och att piloten själv kan bestämma var han vill sitta. Den senaste tekniken gör det nämligen möjligt att skjuta sportratten och pedalstället till höger, vänster eller i mitten. Ja, Toyota Alessandro Volta är högspänning så det förslår!
Högspänning i Volta
Alla vet att det är livsfarligt att leka med högspänning, men i fallet Toyota Alessandro Volta är det svårt att hålla fingrarna i styr. Supersportbilen har nämligen fått sitt namn efter batteriets skapare och det förklarar varför läckerheten sänder stötar genom kroppen. Häftigare "toya" har sällan skådats och vi tar för givet att prototypen blir verklighet. Annars måtte japanerna ha drabbats av kortslutning!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!