Att Ferrarin döpts till Enzo säger egentligen allt. En vagn som fått sitt namn efter världens främste racervagnskonstruktör måste vara speciell. Det räcker att titta på vidundret för att förstå - men snygg? Nja, men skyll inte allt på formgivaren Pininfarina. Det är nämligen Ferraris vindtunnel som fått bestämma utseendet. Resultatet är en superbil som ligger som ett strykjärn på vägen...
De tre vise männen bakom projektet är chefen för Ferraris produktionsbilar Amadeo Felisa, den legendariska VD:n Luca di Montezemolo och F1-bossen Jean Toddt. De skryter gärna om hur "skomakaren" piskat Enzo runt testbanan Fiorano på 4.5 sekunder snabbare än med förra extremisten F50. Det innebär att den tolvcylindriga motorn på 660 hästar är den fartgladaste i historien: 0-100 rullar på 3.6 sekunder, 0-200 på 9.5 och är du fortfarande torr i byxan så kan du toppa 333 km/h. Det är i dessa farten hjärtat skenar, synintrycken försvinner och svetten forsar som syndafloden. Instrumenteringen är dock sofistikerad men samtidigt förvånansvärt spartanskt. Centralt finns en varvräknare som är graderad till 10.000 varv, till höger en hastighetsmätare som visar 400 i maxfart och till vänster en stor varningsdispaly. Den sjuväxlade lådan sköts dessutom med paddlar i ratten. Att Ferraris välsignade anhängare är troende bevisas också av att samtliga 349 exemplar är slutsålda till ett styckepris av 6.5 miljoner. Amen!
I Ferraris namn, amen
(Maranello - Italien)"Ferrari är en religion" säger den femfaldige F1-världsmästaren Michael Schumacher. I hemstaden för de röda bilarna med den stegrande hingsten på kylaren är jag beredd att tro honom. Här kysser fanatiska fans marken och när tystnaden plötsligt dränks av en flåsande boxertolva så blir det tumult. I Maranello är Schumi gud och Ferraripersonalen hans lärjungar. Är det då konstigt att den nya superbilen Enzo är himmelsk?
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!