I häftigaste laget

Kollegan hoppar ur testbilen, tar sig för pannan och tackar sin skapare för att han inte lagt vagnen i skyddsräcket. Ingenjörerna har precis upplyst oss om att självrisken är 300 000 kronor och att elva prototyper inte får bli tio. Nürburgrings nordslinga är dessutom riktigt lömsk och frågan är om en racerbana som skördat mängder av offer är rätt plats att leka med 1001 hästar - speciellt med tanke på att inköpspriset är nio mille. Bugatti Veyron är här!

Foto:

Drömbilar2004-11-19 08:11

Alla vet att det kostar en förmögenhet att hålla ett Formel 1-stall rullande. Bygger man sedan en supersportbil med samma prestanda så kostar den oförskämt mycket pengar. Bugatti Veyron är naturligtvis inget undantag - för nio miljoner kronor kan den bli din. Nästa år ska de första kunderna få sina bilar och resultatet är omtumlande.

Fara för livet
Vi öppnar dörren till fartdårarnas favoritbil och möts genast av en superläcker kupé. Instrumenteringen är en fröjd att betrakta och för att verkligen visa superbilens klass så har alla mätarnålar en äkta diamant i spetsen. Under huven på Bugatti Veyron mullrar en sextoncylindrig mittmotor som är försedd med fyra turboaggregat. Det är naturligtvis rena vansinnet och effekten anges till 1001 hästar. Fartupplevelsen kan närmast jämföras med att lågsniffa med ett jaktplan på låg höjd: hundrastrecket klaras av på (håll i Er nu) 2,9 sekunder och trehundrastrecket på tolv. Dessutom kan jag lova att mångmiljonärerna slickar sig runt munnen när försäljaren lite nonchalant säger "och så kan du toppa 410 km/h". Ja du läste rätt. Rent teoretiskt är toppfarten helt möjligt, men människor som håller livet kärt bör nog avstå!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!