Kalas eller öken?

Lexus skiner av stolthet och vältrar sig i framgångar. Företaget njuter av att på rekordtid ha lyckats täppa till munnen på samtliga konkurrenter och abonnerar på förstaplatsen i alla kvalitetstester. Dessutom kan vi vara säkra på att ett fyrsitsigt vrålåk med fällbart plåttak står högt på önskelistan hos målgruppen Lexus LF-C är nämligen en konceptbil som bär på flera hemlisar: den är skapad efter kundernas önskemål och debuterar 2006!

Foto:

Drömbilar2004-04-23 07:07

Bilen dyker upp som en silverglänsande hägring i öken - luften dallrar av hettan och fartvinden får det att se ut som en sandstorm närmar sig. Men sedan hörs mullret av en vinkelåtta och redan på håll ser man att det är något som inte stämmer med utseendet. "Det här är vårt nya formspråk med hårda kanter och mjuka rundningar" avslöjar designbossen Kevin Hunter Häng med så undersöker vi om Lexus LF-C är kalas eller öken?

Jackpot för Lexus
Det kanske inte är så konstigt att pressfotograferingen av LF-C sker några mil från spelhålan Las Vegas. Utvecklingskostnaden har varit skyhög och man skulle behöva vinna superjackpoten för att kunna köpa loss prototypen. "Men den är inte till salu" säger Kevin Hunter rappt. Det är han som är hjärnan bakom den fyrsitsiga kupén vilken kommer bäst till sin rätt efter skymningen, då alla paneler lyser lika neonblått som Las Vegas elglittrande reklamskyltar. Hemligheten är en otrolig ljusshow som använder sig av fiberoptik och laserprojektorer. Lexus LF-C är dessutom utrustad med "drive-by-wire" vilket innebär att allt från gas till styrning styrs med elektriska impulser. Därmed känns det lite konstigt att lyfta på motorhuven och upptäcka en traditionell vinkelåtta istället för bränslecellsteknik. Bilen i sitt färdiga skick förväntas lanseras år 2006 och vad priset hamnar vågar ingen sia om.
Men det underlättar säkert att vinna storkovan först?

Fakta
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!