Lustfylld & Gasglad

Inom sjukvården används lustgas för att ge en lugnande effekt. Inom racingvärlden används samma gas till det rakt motsatta - att ge en överdos av energi. Lustgasen förser nämligen motorn med mer syre för att kunna förbränna mer bensin vilket resulterar i hästkrafter till bristningsgränsen. Det unika i sammanhanget är att MG blir först i världen med att erbjuda systemet som extratillbehör till dräparvagnen XPower SV!

Foto:

Drömbilar2003-11-21 15:43

När engelska MG ska ta det avgörande klivet till bilvärldens superliga så sparas det inte på krutet. Företagets valpropaganda är "för gata eller bana" och det understryks genom att karossen är uppbyggd kring en rörram med kolfiber enligt gällande FIA-normer. MG XPower SV är en riktig busbil och den enda biverkningen är habegäret.

Konstgjord andning
Det går inte undvika att bli mäkta imponerad av MG:s senaste stolthet. Inredningen är ett seriöst "kontor" för racingfantaster och består av två stenhårda kolfiberstolar medan baksätet är utslängt Bakom sportratten från Sparco gömmer sig dessutom en digital informationsdisplay där man med hjälp av knappar på ratten kan navigera sig igenom bilens funktioner. Men det är nedanför växelspaken som en vippströmbrytare är placerad. Det är den som aktiverar bilens konstgjorda andning: lustgasen. Motorn förbränner då mer bensin som i sin tur får kolvarna att tryckas ner med större kraft. Kort sagt - bilen blir jäkligt mycket snabbare! Nu är dock lustgasen ett unikt extratillbehör som knappast lär behövas med tanke på standardåttans effektuttag aŽla 320 hästar. Sprinten till hundra rullar på 5,4 sekunder och toppfarten är 264. Undrar du slutligen över prislappen? Ja, den börjar från 960.000 kronor. Snacka om lustfylld och gasglad MG!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!