Det väntas bli en hård fight inom bilvärldens tungviktsklass.
I den ena ringhörnan står BMW:s 6-serie och i den andra utmanaren Mercedes CLS.
Båda har ungefär samma förutsättningar, den ena baseras på 5-serien och den andra på E-klass. Nu återstår det att se vilken som vinner kundernas förtroende.
Härlig vistelse
Coupéer förändrar oftast adrenalinets flödesschema men är inte särskilt praktiska.
Mercedes tog därför coupémodellens vackra karosslinjer och placerade fyra karmlösa dörrar på mästerverket - vips så föddes CLS. Interiören bjuder på stjärnglans med utsökt kalvskinn och handpolerade träpaneler. Framstolarna är bekväma och det finns ingen hejd på inställningsmöjligheterna.
Att äntra baksoffan är lite bökigare eftersom taklinjen är kraftigt nerdragen, men väl på plats väntar en härlig vistelse. Tekniskt bjuder den första prototypen på en 265 hästars dieselsexa i kombination med en sjustegad automat. Sprinten till hundra rullar på 6,4 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 - ändå uteblir svallvågorna i resenärernas skumpaglas tack vare den magnifika luftfjädringen.
Ja, visst väntar en tuff sammandrabbning i tungviktsklassen och ingen vill kasta in handduken. Må bästa bil vinna!
Merca med stjärnglans
En coupé förknippas oftast med en tvådörrars sportvagn, men nu blåser det upp till en tolkningsstrid i bilvärlden. Nya CLS är nämligen världens första fyradörrars coupé, i alla fall enligt Mercedes. Det här är ett solklart fall för EU-kommissionen och dit kommer även jag att vända mig i ett annat ärende. Mercedes CLS är nämligen linjeskön och oerhört elegant, men det går åt ett EU-bidrag för att köpa den!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!