När buset härjar fritt

Söker du renodlad körglädje i kompakt format så kan du skratta dig lycklig. Det har aldrig funnits så många tuffa busbilar som nu och vi har sammanställt en kvintett som lockar med förkortningar som GTI, ST och R.S. Ändå har alla en sak gemensamt - det handlar om små bilar med stora motorer som inte kostar en förmögenhet. Här är fem av våra favoriter!

Drömbilar2015-07-18 04:05

Abarth 595 Competizione
Pris: 220 000:-
Den racingglada bilbyggaren Abarth är över femtio år gammal, men ändå är det relativt få som känner igen skorpionen i fronten. Det var för knappt två år sedan som Fiat introducerade varumärket i Sverige och nu ska det bli åka av. Abarth 595 Competizione är bara 366 centimeter lång men bjussar på tuff design och underhållande körning. Under huven arbetar en bensinfyra på 160 hästkrafter, vilket resulterar i att 0-100 fixas på 7,6 sekunder samtidigt som bilen toppar 210 knyck.

Ford Fiesta ST
Pris: 184 900:-
Hur roligt kan man ha för under 200 000? Svaret är hur kul som helst, i alla fall om man rattar nya Ford Fiesta ST. I maskinrummet arbetar en turbofyra på 182 hästkrafter som ser till att 0-100 rullar på 6,9 sekunder samtidigt som småttingen toppar 220. Föraren har även tillgång till en overboost som vid fullt gaspådrag genererar 200 kusar, men det roliga varar bara i tjugo sekunder. Designen är läcker och genom fälgarna lyser knallröda bromsok. Inredningen är densamma som i vanliga Fiesta fast med pedaler i lättmetall och skålade sportstolar från Recaro.

Peugeot 208 GTi
Pris: 229 900:-
Liten men naggande god. Helt nya Peugeot 208 GTi bjuder på en rejäl portion med bus och under huven arbetar en bensinfyra på hela 200 hästkrafter. Spurten till hundra fixas på 6,5 sekunder samtidigt som toppfarten är 230 km/h. Fransmännen har lagt i en högre växel och även designen har fått sig en rejäl skjuts framåt. Den kromade grillen har försetts med en rödlackerad list i nederkant samtidigt som inredningen består av svart halvläderklädsel med röda sömmar.

Renault Clio R.S.
Pris: 229 900:-
Nu finns lilla Clio i en tuffare kostym och R.S. emblemen vittnar om att det blir åka av. Totalt 200 hästar ser till att färden till hundra klaras av på 6,8 sekunder samtidigt som toppfarten hamnar på 230 km/h. Renaulten bjuder på finfina köregenskaper och fräsig design, men det kostar att ligga på topp. Fast å andra sidan ingår generöst med utrustning redan från scratch. Skinnklädsel, navigation och farthållare är standard - men även rattpaddlar och launch control.

Volkswagen Polo GTI
Pris: 221 900:-
Liten, kaxig och med klara sportbilsambitioner - Volkswagen Polo GTi är en fräck busbil som gillar att synas. De tre tilläggsbokstäverna vittnar som vanligt om sann körglädje och nytt för året är en röd vågrät linje under grillen som löper snyggt in i strålkastarna. Insidan kantas av röda sömmar på ratt och växelspak samtidigt som sätena fått ett skotskrutigt tyg. Motorn är en turbofyra på 192 hästar, vilket resulterar i att tysken fixar hundrastrecket på 6,7 sekunder samtidigt som det roliga tar slut först när hastighetsmätaren visar 236 km/h.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!