Oj, vilken tjurrusning

Det är med hjärtat i halsgropen vi närmar oss "tjuren". Huven är kraftigt sänkt, strålkastarna blänger och motorn frustar ursinnigt. Man känner sig som en matador, fast bytet blir riktigt svårfångat. Det är lätt att förstå när man studerar stamtavlan - där står kämpar som Countach, Diablo och Gallardo. Alla döpta efter storheter inom tjurvärlden på känt Lamborghini-manér. Vi har stångats med den senaste avkomman och bakom ratten på Murciélago Roadster växer hornen obevekligen!

Foto:

Drömbilar2004-11-10 08:05

Svettig, lomhörd och på skakiga ben kliver kollegan ur testbilen och konstaterar i all hast: "Vilken bil! Vilket ljud!" Sedan byter vi plats och musikanläggningen spelar upp Eros Ramazzottis "Piú bella cosa", vilket betyder "vackrare sak finns inte" och det behövs ingen övertalning för att hålla med.

Byt kallingarDen knivvassa formgivningen är bedårande och uppmuntrar verkligen till hårdkörning. Inredningen är överraskande spartansk, ändå har den frustande tjuren allt det som behövs för att ge dig ditt livs åktur.
Kupén består exempelvis av två skålade sportstolar och på några sekunder försvinner tygtaket.
Däremot har det inte snålats på krutet under huven: strax bakom ryggen vrålar nämligen en ursinnig vinkeltolva på 580 tjurkrafter och 650 Newtonmeter.
Att ta sig till hundra klaras av på 3,8 sekunder och innan verkligheten hunnit ikapp föraren så toppas 320 km/h. Ändå färdas man både säkert och stabilt, tacka de utskjutbara störtbågarna och antisladdsystemet för det. Visst finns det våghalsar som kopplar ur "glädjedödaren" men de får räkna med att göra fartränder på autostradan och i kallingarna. Prislappen för Murciélago Roadster blir drygt 2,5 mille - ändå är det redan lång väntelista för att ta tjuren vid hornen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!