Porsche med "drag"

Uppgiften är svår för att inte skriva hopplös - att montera en bjässe till boxersexa i rumpan på en öppen sportvagn är att be om problem. Det blir varmt, trångt och oftast svårkört. Men Porsche är lika envisa som en åsna och det tackar vi för.

Foto:

Drömbilar2005-02-25 08:09

Nya 911 Carrera S Cabriolet känns nämligen välbekant och formgivningen bär tydliga spår av fyrtioåriga traditioner. Men under ytan har inte tiden stått stilla, utan snarare rullat på i 293 km/h!
Den har varit föremål för många spekulationer, men snart är nya 911 Carrera Cabriolet här. Återförsäljarna i USA krävde exempelvis att namnet skulle ändras eftersom det förknippades med terrorattackerna den elfte september (jänkarna skriver nämligen månaden först följt av datumet). Men den klassiska sifferkombinationen är kvar, liksom det mytomspunna tändningslåset till vänster om ratten. Så nu kan alla oroliga lägga sin beställning?
I Porscheskolan behöver man bara lära sig att räkna till 911, men visst kan det vara bra att kunna sin matte när 850 000 kommer på tal. Det är nämligen grundpriset för nya Carrera Cabriolet, men de flesta "eleverna" är så stabila i kassan att de knappast behöver plocka fram miniräknaren och titta över sina finanser. Nej, då är det större anledning att bita sig i läppen när man upptäcker instruktionsboken. Det är en diger lunta som får boken om Harry Potter att framstå som en kortnovell. Där finns förklaringar och beskrivningar till allt - exempelvis hur man öppnar suffletten (på tjugo sekunder) med hjälp av en knapptryckning. Även interiören är förbättrad och Carrera Cabriolet har aldrig varit så bekväm.
Framstolarna är underbara medan baksätet är ett skämt. Motormässigt erbjuds rumpmonterade sexor på antingen 325 eller 355 hästar. Sprinten till hundra rullar på 5,2 respektive 4,9 sekunder och toppfarten är livsfarliga 285 respektive 293 km/h
Det är inte undra på att larmnumret i bästsäljarlandet USA är 911!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!