Racing som ledstjärna

Emblemet glänser på bakluckan och finns dessutom ingraverat i de fyra avgaspiporna. Det är tre till synes harmlösa bokstäver, men som kräver största varsamhet och respekt. Underskatta aldrig en AMG - speciellt inte om emblemen pryder nya supercabben SLK. Det innebär nämligen att framfarten sker med en temperamentsfylld vinkelåtta på 360 hästar. Här är inte frågan om man får nackspärr, utan när?

Foto:

Drömbilar2004-04-08 07:04

"Det finns alltid kunder som vill ha mer krut". Det påstår utvecklingschefen bakom nya SLK när vi sitter bredvid varandra under en middag på Mallorca. Jag tittar lite undrande på honom och tänker i mitt stilla sinne - inte kan det finnas någon som efterfrågar mer toppeffekt än vad som finns i SLK 55 AMG? Åkattraktionen skulle ju i själva verket behöva förses med varningstexten: "Töm fickorna på alla lösa föremål innan åkturen"

Tar andan ur dig
Utseendet skvallrar om att nya Mercedes SLK 55 AMG är en bil för folk i farten. Kjolpaketet ger abstinensbesvär och stärker den redan superläckra formgivningen ifrån standardbilen. Sänkningssatsen drar naturligtvis sitt strå till stacken och det gör även de sextonekrade 18-tumsfälgarna. Sittbrunnen bjuder dessutom på en specialskräddad läderklädsel och en sportratt som är försedd med knappar till den sjuväxlade lådan. Men det är under den stark sluttande motorhuven Mercas hustrimmare AMG förändrat mest. Här hittar vi nämligen bilklassens enda vinkelåtta på 360 hästar, vilket ger den lätta roadstern finfina prestanda. Hundrastrecket klaras av på 4,9 sekunder och efter tjugotvå sekunder visar hastighetsmätaren 250, vilket är exakt samma tid som det tar att fälla plåttaket. Det må låta lite riskabelt att köra nercabbat med detta värstingåk aŽla 664 900 kronor. Men vridstyvheten är faktiskt enorm och kurvtagningsförmågan tar slut där illamåendet tar vid. Snacka om hårresande!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!