Rullande frestelser

"Det bästa sättet att slippa ifrån en frestelse är att falla för den". Citatet är hämtat från den världsberömda författaren Oscar Wilde. Engelsmannen ägnade hela sitt liv åt att skriva om de yttersta njutningarna och det kunde handla om alltifrån en god handrullad kubansk cigarr till ett välsmakande årgångsvin från Provence. Här presenterar vi de senaste rullande njutningarna och blir du inledd i frestelse så är det hög tid att agera. I vissa fall kan du nämligen tvingas vänta i två år på jungfruturen!

Foto:

Drömbilar2009-07-31 07:11

De tävlar om att vara störst, bäst och vackrast - men numera även miljövänligast. Det har hänt mycket inom lyxbils- och sportbilssegmentet på bara några år och vi har betydligt mer att vänta. Bakom kulisserna gömmer sig bränsleeffektivare motorer och hybrider, men presentationerna sker sakta men säkert för att inte skrämma slag på kundgruppen. Men nu måste något hända efter ett EU-krav som säger att alla nya bilar bara får släppa ut 130 gram koldioxid per kilometer från år 2015. Medelvärdet för våra sju frestelser ligger på 306 vilket ställer frågan till sin yttersta spets. Hur ska de lyckas?


När Audi R8 lanserades så var det flera spekulanter som efterlyste en större motor än vinkelåttan på 420 hästar. Tja, vi vet att det kan låta helt bissart men tyskarna lyssnade så klart på kritiken och just nu lanseras R8 med en V10:a på 525 hästar. Själva designen är lika underbar som tidigare och bakom ratten bjuds man på racingkänsla så det står härliga till. Detta tack vare den fräcka instrumenteringen och aluminiumpaddlarna bakom ratten, vilka ingår till R-troniclådan för 73 300 kronor extra. Sprinten till hundra klaras av på 3,9 sek och det roliga tar slut först när hastighetsmätaren når 316 km/h.


Du får hålla hårt i såväl hatten som plånboken om du ska med på en provtur i nya Bentley Continental GTC Speed. Vi snackar om världens snabbaste fyrsitsiga cabriolet och det är lätt att förstå när man läser motor-specifikationen: vad sägs om en W12:a på 610 hästkrafter? Med plattan i den världsberömda wiltonmattan så klarar britten hundrastrecket på 4,8 sekunder och toppar 326. Interiören är stilren med tydliga mätartavlor och en Breitlingklocka är vackert infälld i aluminiumkonsolen. Men smakar det så kostar det - närmare bestämt 2,6 miljoner!


BMW:s 7-serie brukar lite skämtsamt kallas bilvärldens "Don Sjuan" bara för att den förför så många kräsna lyxbilskunder. Nu har en helt ny generation presenterats och vi har spanat in 750Li, alltså den långa versionen på maffiga 521 centimeter. Detta märks främst i baksätet - här finns plats för två bortskämda passagerare som färdas i varsin eljusterbar fåtölj med inbyggd massage, en minibar i mitten och dubbla 8-tums bildskärmar på de främre nackstöden om så önskas. Under huven arbetar en V8 på 407 hästar som förflyttar tvåtonnaren till hundra på 5,3 sekunder. Du kan alltså ta dig snabbt till "sjunde" himmeln!


Ferrari California är supersportbils- tillverkarens första cabriolet med fällbart plåttak som tar varumärket till nya höjder. Designen är riktigt läcker och kupén går under benämningen 2+2 vilket innebär ett litet bakre nödsäte som lämpar sig bäst till golfklubborna. Det fällbara plåttaket tar knappa fjorton sekunder att få på plats och vips så har du ett bagageutrymme på 340 liter, vill du däremot färdas med sommarhimlen som tak får du räkna med 100 liter mindre. Motorplaceringen är annorlunda för att vara ett italienskt värstingåk: vinkelåttan arbetar nämligen fram och levererar 460 stegrande hingstar. California dreaming?


Fuji Speedway ligger otroligt naturskönt och är en legendarisk racingbana. Anläggningen ägs av Toyota så det är inte konstigt att koncernbroderns nya krutpaket begåvats med ett "F" i namnet. Lexus IS F är nämligen uppfostrad på de 4 563 metrarna, vilket höjer meritvärdet. Under huven arbetar en V8 på 423 hästkrafter som bjuder på körglädje i världsklass. Dessutom lägger japanerna i en extra växel för att knäcka sina konkurrenter tack vare en åttastegad automatlåda! Designen väcker habegär och interiören ska vi inte snacka om. Man sitter perfekt i de skålade framstolarna och som bonus går det även att frakta svärmor i baksätet.


Tycker du att vanliga fyradörrars Maserati Quattroporte är lite för lös i hullet? Tja, då kan du nu beställa dig en "Sport GT S" och plötsligt får du ytterligare fyrtio hästar, ett styvare chassi och läckare motorljud. V8:an har alltså fintrimmats till 440 hästkrafter och för att visa detta utåt så har italienskan begåvats med några pulshöjande specialdetaljer. Vad sägs om en ny svartlackerad grill med den romerska havsguden Neptunus världsberömda treudd delvis i rött? Även interiören har förändrats med exempelvis sportigare framstolar som tar ett stabilt järngrepp om de åkande. För åkas ska det: färden till hundra tar fem sekunder och toppfarten är 285 knutar.


Vi har väntat länge, men nu är det äntligen dags för Mercedes att lansera sin första hybridbil: S400 BlueHybrid. Det är en miljölimousine vars avancerade teknik får vanliga lyxbilar att framstå som forntidsminnen. Bensinsexan på 279 hästkrafter kamperar ihop med en elmotor på 20 och resultatet talar för sig självt. Vad sägs om att kunna förflytta 2,3 ton på rekordsnåla 0,80 liter milen och 188 gram koldioxid per kilometer? En annan bidragande orsak är start/stopp-systemet. Redan när föraren bromsar vid exempelvis ett stoppljus så stängs motorn av för att omärkligt starta igen vid gaspådrag. Att gröna mattan är utrullad vart du än kommer är en "ren" bonus!

Fakta
Audi R8 V10
Max effekt: V10 på 525 hk vid 8 000 varv/minut.
Max vridmoment: 530 Nm vid 6 500 varv/minut.
Prestanda: 0-100 km/h 3,9 sek. Toppfart 316 km/h.
Bränsleförbrukning/miljö: 14,7 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 351 g/km.
Pris: 1 405 000 kr.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!