Snabb som blixten

Det var en gång en uppfinnare som hette Nikola Tesla och han jobbade hos en annan lysande uppfinnare vid namn Thomas Edison. Jajamänsan, mannen bakom glödlampan. Dessa båda herrar drog dock inte jämt eftersom Edison förespråkade likström medan Tesla talade sig varm för dagens växelström. Det hela resulterade i ett praktgräl och de gick skilda vägar. Så när världens snabbaste elbil presenterades var namnet givet: Tesla Roadster. Vi har provkört!

Foto:

Drömbilar2010-11-20 05:05


Elbilar förknippas många gånger med halvtråkiga vardagsbilar eller märkliga citykärror. Tesla Roadster bryter mönstret helt genom att vara en attraktiv eldriven sportbil med helt enastående prestanda. Vad sägs om att klara hundrastrecket på 3,9 sekunder och toppa 210 km/h?

En liten hake
Tesla Roadster är amerikanskt men byggs av engelska Lotus på samma plattform som Elise. Ändå hittar vi stora skillnader - sittbrunnen är exempelvis överraskande rymlig för två resenärer. Man sitter riktigt bra och föraren har utsikt över en läcker instrumentering. Att köra Tesla Roadster ger en helt ny dimension åt bilkörning. Cabben har hårresande acceleration direkt från stillastående och få, om någon bil, torde spöa den vid ett rödljusrace. Växelströmsmotorn på hela 292 hästar är placerad mellan bakhjulen där även batteripaketet hittas. Det kan laddas via ett vanligt eluttag och kör man någorlunda försiktigt så räcker kraften till hela 34 mils körning sedan tar laddningen (gäsp) 13 timmar. Styrningen är direkt och saknar helt servo vilket ökar sportbilskänslan. Tesla Roadster är mycket underhållande att köra och det enda man saknar är motorljudet, men det är just här poängen ligger: inga avgasutsläpp och helt ljudlöst. Var är då haken kan man fråga sig? Tja, kanske prislappen på drygt en miljon kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!