Ute på djupt vatten

Det finns många bilföretag som tagit sig vatten över huvudet, men frågan är om inte Gibbs Aquada tar rekordet. Det är nämligen en amfibiebil där risken för vattenplaning är minimal - skapelsen är nämligen till häften båt. Blir rusningstrafiken besvärande så kan man alltså fortsätta strapatsen ner i plurret Hur det är med sjösäkerheten? Jo, visst är man ute på djupt vatten. Men öskar och tre länspumpar är standard!

Foto:

Drömbilar2003-11-17 12:34

I Storbritannien kan allt hända Samtidigt som marinbiologerna försöker fånga det omtalade sjöodjuret Nessie så har Gibbs Technologies experimenterat fram ett annat "vattenmonster".
Det rör sig som mest i 170 knyck på land, 32 knop i vattnet och kan få vem som helst att tappa hakan. Låt oss lägga näsan i blöt?

Tvättade pengar
Drömmen att kombinera en sportbil med en racingbåt har funnits länge, men innan projekten rotts i hamn så har oftast bottenproppen dragits ur.
Men engelsmannen Alan Gibbs är torr bakom öronen och har tillsammans med sjuttio experter tagit fram Gibbs Aquada.
Det är utåt sett en högst ordinär cabriolet som toppar 170 knutar på land. Ja, designen skvallrar knappast om vattenegenskaperna. För vad sägs om att kunna gira styrbord, blinka med lanternorna och blåsa ikapp en Storebro Royal Cruiser - i 32 knop. Hemligheten är en sexa på 175 hästar vilken driver bakhjulen och ett jetaggregat.
Vattnet sugs alltså in i en tunnel och strålen leds sedan ut via ett svängbart munstycke.
Därmed kan man köra raka vägen ner i plurret och på sex sekunder fälls hjulen in i karossen.
Priset är strax under två miljoner och betalas oftast med tvättade pengar. Allt blir nämligen blött vid första provturen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!