Men på senare tid har intresset för baksätet ökat och nu presenteras Ferrari 612 Scaglietti.
Därmed blir det lätt att få tyst på barnen och slippa höra tjatet "är vi inte framme snart?"Toppfarten överstiger nämligen 315!
Det låter nästan för bra för att vara sant. Först säkrade Ferrari konstruktörstiteln i Formel 1, sedan lyckades Schumi kamma hem världsmästerskapet och därefter släpps bilderna på nya 612 Scaglietti. Modellen är en hyllning till Sergio Scaglietti, den berömde karossbyggaren som ligger bakom flera klassiker såsom Ingrid Bergmans Ferrari 375 MM.
Lättare men längre
Det är många kändisar i vårt avlånga land som rattar Ferrari 456 - sportbilen som hade ett stort symboliskt värde i aktersoffan. Innan kungen införskaffade sitt exemplar och lyckades slå fartrekord genom Danmark så övertygade han säkert Silvia genom att säga: "men den har ju baksäte".
Nu är det dock dags att lägga upp två mille och byta upp sig till 612 Scaglietti. Sportcoupén har bantat ner sig sextio kilo, men har ändå växt med fjorton centimeter på längden. Därmed får en racingfamilj på fyra plats, men glöm för guds skull inte att spänna fast barnen. Under huven arbetar en vinkeltolva på 540 hästar som härstammar från superbilen Enzo - "fast anpassad till gatbruk" som italienarna kallar det. Men säg mig vilken gata i världen som tillåter 315 i toppfart.
För baksätespassagerarna räcker säkert 4,2 sekunders sprinten till hundra för att magen ska vändas ut och in!
Varning för åksjuka
(Maranello - Italien)De flesta Ferrari-bilarna som lämnar drömfabriken i Maranello är tvåsitsiga. Några få tillverkas med singelplats men är strikt reserverade för Michael Schumacher och Rubens Barrichellos tjänsteutövning.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!