Invånarna i Edsbruk är inte nådiga i sin kritik mot de rådande förhållandena, vad gäller vägen. På en sträcka av två kilometer har asfalten tagits bort, på grund av ledningsarbeten, och någon ny asfalt blir det inte förrän i april–maj nästa år, har de fått veta.
Första tiden dammade det väldigt mycket om vägen. Sedan dess har den behandlats med salt, som i kombination med regnandet effektivt har satt stopp för dammet.
I stället har hålen i vägbanan blivit desto fler och större. Rekommenderad hastighet på 70-sträckan i allén är nu max 50 kilometer i timmen, men det är nog bara den som vill förstöra bilen som kör så fort. Halva farten känns mer lagom.
Den nya grusvägen börjar där allén gör det och fortsätter ett stycke förbi affären, närmare bestämt fram till bron över ån.
– Ska vi åka på det här i sex månader? undrar en förargad farbror, som inte vill vara med på bild.
Det är flera ortsbor som har åsikter om vägen, och ingen är positiv. Kristian Sandberg i Edsbruk är kritisk till att det ska vara på det här viset så länge.
– Jag förstår inte varför de inte gör något tidigare. Det förstör ju bilarna och när det är torrt dammar det något enormt, säger han.
Anette Palm är butikschef på Coop i Edsbruk.
– Vi förlorar kunder på det här. Vägen är ju förskräcklig. Det är det stora samtalsämnet här, säger hon.
Jan-Olof Berg, projektledare på Trafikverket, säger att de ska byta ut gatlysena, som är gamla och slitna. För att akta de biotopskyddade träden i allén, har de fått riva upp asfalten, så att de kan lägga ledningen ungefär i mitten av vägen. Det är för att inte skada trädens rötter.
För att lägga ner ledningen, ska de gräva ett 60–65 centimeter djupt schakt. Detta arbete beräknas ta cirka en månad. Dagtid ska trafiken styras med ljus, när arbetet pågår. Det är inte aktuellt att stänga av.
Under tiden fram till beläggningen kommer vägen sedan att skötas som en vanlig grusväg. Hålen skrapas bort när de blir för många och stora. Men ny asfalt blir det tidigast i april nästa år.
– Man ska vara försiktig med att belägga för snabbt, när man har gjort sådana här djupa schakt. Om man asfalterar direkt, blir det sättningar, säger Jan-Olof Berg.
Men den förklaringen köper inte Anette Palm.
– Varför blir det inga sättningar i städerna? Det här skulle aldrig förekomma i en stad, säger hon.