– Ja, så är det. Vi stänger sträckan mellan Efsinge och Håkantorp för allmän trafik. Det är i princip bara jordbrukstraktorer som nu får använda vägen och vi kommer inte att lägga ner några pengar på vägunderhåll där, säger Mikael Samuelsson som är ordförande i Efsinge vägsamfällighet.
Vägsamfälligheten består av tre sträckor: Efsinge-Håkantorp som är 850 meter lång, Krågedal-riksväg 23/34 som är 750 meter lång och tredjesträckan Nygård-Efsinge som är 2 000 meter.
– De nya reglerna som Trafikverket diskuterade under förra året och som även antogs innebär att vägsträckor under 1 000 meter eller/och sträckor där det inte finns några fastboende inte får något bidrag alls. Nu får vi ett halverat bidrag, vilket innebär 18 000 kronor som läggs på sträckan mellan Nygård och Efsinge. Det innebär även att vi inte har något ansvar för underhållet på de två andra sträckorna, säger Stig Samuelsson, tidigare ordförande i många år i samfälligheten.
Rimforsa samhälle har växt stort söderut med mängder av nybyggda villor, vilket även inneburit en större mängd trafik på sträckan Krågedal och ut på riksväg 23/34.
– Den här vägsträckan har blivit Rimforsabornas väg söderut. Trafikverket har sagt blankt nej till något extra bidrag för sträckan. Inom kort kommer vi att skicka en skrivelse till kommunstyrelsen dels om ett möte och del om att få bidrag till just den här sträckan, säger Mikael Samuelsson.
Kinda kommun bidrar med ett bidrag till vägsamfälligheten med tio procent på Trafikverkets summa. I år blir det med andra ord 1 800 kronor.
– Ja, med tanke på att kommunen ska ta över skötsel och underhåll av gatorna bland villabebyggelsen i Krågedal och Storgården så menar vi i samfälligheten att de även ska ta ansvar för vägstumpen ut till riksvägen, säger Stig Samuelsson.
Kan det bli så att ni även stänger av den för allmänheten?– Det är ju så att det blir lite svårare. Det bor folk utmed vägen, som i och för sig har rätt att köra till sina villor. Men här skulle vi behöva sätta upp vägbom och det blir mycket krångel med det. Men blir det riktigt skarpt läge får vi ta oss en funderare på att stänga av vägen, vi har egentligen ingen anledning att ha den öppen, när vi inte får statsbidrag för den, säger Mikael Samuelsson.