Olika aktörer i Eksjö gör nu gemensam sak att utveckla stadskärnan.
– Det här ett startskott för ökad samverkan. Det blir mer effektivt och det är också roligare att samarbeta, säger näringslivschef Marie Brask, om nätverket.
– Alla länkar behövs i framgången, säger Jennie Heimdal, näringslivsutvecklare.
Organisationen Fastighetsägarna står bakom en rapport kring stadskärnors utveckling runt om i landet. I denna mäts omsättningutveckling i procent mellan 2017 och 2018.
– Bolagens årsbokslut ligger till grund så det är en viss fördröjning på siffrorna, förklarar Elin Rickardsson, Fastighetsägarna Jönköping.
Hon berättar att dagligvaruhandeln gått väldigt starkt och har ökat med 2,1 procent. Även hotell och restaurang och cafénäringen ökar. Något hon anser är av stor vikt för en turistort som Eksjö.
– Det är viktigt att man jobbar med miljöer där folk trivs, säger Eksjö stadsutvecklings ordförande Johan Lindfors som under många år även ägt Eksjö stadshotell med restaurang, om utmaningarna.
Enligt rapporten är trenden i Eksjö som nationellt är att man handlar och umgås i stadskärnan. Man använder också tjänster mycket mer. Stadskärnan väcker också känslor.
– Våra konsumtionsmönster förändras. Då förändras också hur agerar i staden och vad vi köper, säger Rickardsson och beskriver att en tom lokal kan innebära en ny aktör som passar in bättre efter ett nytt konsumentbeteende.
Hon beskriver en trend kring digitalisering och näthandel menar att verksamheter i stadskärnan måste agera efter förändrat konsumentmönster.
Per Nelsén, ordförande Eksjö handel säger att handeln har en tuff situation.
– Men det finns en stor bas och med samverkan finns stora chanser att man behåller en bra handel. Det ser lovande ut, anser han.
Bo Pålsson, ordförande fastighetsägare Eksjö påpekar att Eksjö som liten ort drabbas hårdare av konkurrens från nätet.
– Men det är ingen kris. Vi har bara två tomma lokaler i stan.
Marie Brask kommenterar att utveckling kan handla om att få besökare att stanna en timme till.
– Barnaktiviteter gör oftast att man stannar lite längre. Men också merförsäljning gör att man stannar längre. Det kan vara ett evenemang dagen efter exempelvis, nämner Jennie Heimdal.
– Att stadskärnan utvecklas är viktigt inte bara för den enskilda verksamheten utan hela staden. Det är ett ansvar hur vi vill ha det, summerar Per Nelsén.