I fjärrundervisningen är eleverna uppkopplade via en digital plattform, där eleverna och läraren (som är på en annan ort), kan se och höra varandra.
Satsningen ligger än så länge i startgroparna men skolchef Bengt-Olov Södergren tror det kommer tas i bruk mer och mer:
–Vi kommer alltid ha svårt att rekrytera i flera språk men på det här sättet kan vi möta upp det och få undervisning till fler. Det är ett jätteviktigt verktyg.
Satsningen sker i ett nätverk med samordning för fjärrundervisning i hela länet. Hult skola är först ut i Eksjö kommun.
– Vi är på gång att fortsätta på Furulundsskolan i Mariannelund. Vi tror det är ett bra sätt som gör att fler elever får modersmålsundervisning och studiehandledning. Tidigare har läraren fått åka hit och dit för en timmes lektion, konstaterar Anna Sandberg, rektor på Ingatorps skola som även är mottagningssamordnare och ansvarar för modersmålsundervisning och studiehandledning.
Det gäller samtliga språk, med undantag av arabiska.
– Det är det absolut största språket och då är det lättare för rektorerna att äga processen själva, säger hon.
Anna Sandberg förklarar att kommunen enligt skollagen måste erbjuda undervisning i modersmålet om det är minst fem elever som vill ha det.
– Det är en utmaning att hitta lärare som är lämpliga och som vill undervisa, säger hon.
I dagsläget finns 42 olika aktuella modersmålsspråk när det gäller grundskolan.