Upphandlingar gjorda 2016-2018 i Eksjöbostäder och Eksjö kommunfastigheter, följde inte regelverket och kostnaderna skenade iväg, enligt Eksjö Stadshus AB.
– 2015 upptäckte bolagens nya vd att det fanns mycket att jobba med. En upphandling gjordes och ett konsultbolag anlitades, säger Anneli Hägg (C), kommunstyrelsens och Eksjö Stadshus ordförande.
Redan där följdes inte kommunens riktlinjer för upphandling, konstaterar hon, och beskriver att då konsulten hittade fler fel i verksamheterna togs en offert in från samma konsult.
– Man har frångått upphandlingsregler och det skiljer mycket mellan offerter och kostnader. Offerterna ligger på 1,7 miljoner på totalen men de verkliga kostnaderna är 6,7 miljoner, säger Hägg.
Markus Kyllenbeck, förste vice ordförande i kommunstyrelsen, påpekar att bolagens resultat påverkats då man haft större avskrivningar. Enligt Hägg, uppdagades felaktigheterna när vd:n i bolagen kontaktade vd:n i Eksjö stadshus förra veckan.
Vad tycker ni om det här?
– Det är en besvikelse. Vi är skyldiga som kommun och kommunkoncern att följa lagstiftningen, säger Sebastian Hörlin, (S) andre vice ordförande i kommunstyrelsen.
Eksjö Stadshus AB har efter ett extra styrelsemöte uppmanat de dåvarande presidierna under förra mandatperioden att avgå från alla sina nuvarande styrelseuppdrag i koncernen. Styrelserna för bolagen får i uppdrag att utreda förtroendet för bolagens vd Maria Lund.