Vid samlingen diskuterade bland annat skillnaden på service och värdskap, och att det kan ha stor betydelse att göra det lilla extra för kunden. Fredrik Leiner på Borgs skor och hans personal menar att man satsar på personlig service.
– För oss i Eksjö är det självklart, säger han.
Leiner anser att just personlig service är ett starkt medel i konkurrensen.
– Vi tror på det personliga mötet om man ska klara sig i gyttret av butiker. Varor kan man få tag i och givetvis måste de vara rätt, men det är mycket mjuka värden som har betydelse, menar han.
En annan butik på plats på värdskapsdagen var Eksjö Bokhandel. Nina Johansson, som arbetar i butiken, säger också att den personliga servicen är en viktig del.
Hur ser ni på konkurrensen med exempelvis näthandel?– Det vi kan konkurrera med är upplevelsen, att kunden kan få hjälp och få del av den kompetens vi besitter, säger hon.
– Vi gör mycket event och vi känner känner oftast "mormor" som ska ha paketet. Att gå in i en butik till något speciellt tror jag är framtiden. Folk vill komma tillbaka till det genuina och det man får i mötet med människor. Det gäller alla branscher, menar Nina Johansson.
Vid mötet talade även Kristina Kriistoffersson, projektledare, Destination Vemdalen som bland annat berättade om att ortens turistbyrå flyttats till en plats där besökarna rör sig naturligt för att utveckla det personliga mötet. Magdalena Westrin Piotrowska, indendent på Livrustkammaren i Stockholm, Sveriges äldsta museum, delgav hur sociala medier har blivit ett sätt för att möta besökarna och att sprida information om besöksmålet.