48 meters vingar på väg

En märklig transport kom på tisdagen körandes genom Mariannelund. Det handlade om tre vingar till ett vindkraftsverk med vardera 48 meters transportlängd.

Tre vindkraftsvingar på vardera 48 meter i transportlängd kör man inte rally med precis. I Mariannelund var marginalerna de minsta möjliga att ta sig fram.

Tre vindkraftsvingar på vardera 48 meter i transportlängd kör man inte rally med precis. I Mariannelund var marginalerna de minsta möjliga att ta sig fram.

Foto:

Eksjö/Mariannelund2007-04-25 06:20

Transporten fick på sin väg från Danmark till Gotland köra flera omvägar för att ta sig fram. Att ta sig mot Hultsfred i centrala Mariannelund visade sig vara en sträcka som bekymrade.
De tre jättekipagen som körde genom länet under tisdagen väckte stor uppmärksamhet på vägen bland bilister och andra som råkade befinna sig i dess färdväg.
Det handlade om totalt tre långtradartransporter, i det här fallet dubbelt så långa mot normalt. Varje bil fraktade varsin vinge till ett vindkraftsverk. Vingarna mätte en längd på vardera 48 meter och det var inte tyngden utan just längden på dem som var utmaningen på vägarna.
- Transporterna är inte tunga utan bara långa och besvärliga. Men de har styrbara hjul på alla sidor och kanter som underlättar väldigt mycket, berättar Jonas Lindvall från Bruzaholm, som var engagerad i transporten.
Vingarna skulle transporteras från Danmark till Gotland via landvägen över Sverige. De hade lastats på i Esbjerg och i Danmark hade man kört 30 mil innan man kom till Sverige. Här blev trixigare vägavsnitt ett faktum.
I Danmark har rondellerna oftast bommar i mitten som man öppnar och så kör man rakt igenom.
Så enkelt är det inte alltid i Sverige.
Jonas Lindvall körde före med en vägtransportledarbil den vidare färden från Malmö till Oskarshamn. Och han torde haft kalla nerver under tisdagen.
- De andra chaufförerna får köra men det är jag som talat om att det "ska gå", säger han när de kör genom länet på tisdagen.
Två vägtransportledarbilar samt två varningsbilar följde med på resan.
På sig väg upp genom Sverige under måndagen hade man fått ta flera omvägar för att klara ut den skrymmande lasten. Totalt körde man 60 mil på fastlandet.
- Den smidigaste vägen är E 22 uppåt men det gick inte för det är för mycket vajerräcken och rondeller. I bland kan man köra över Växjö men där är det för mycket vägarbeten just nu så den vägen är det tvärstopp. Vi har därför fått köra över Jönköping.
Längs med ett par vägavsnitt hade chaufförerna verkligen inga marginaler.
- Vi fick åka genom Lagan på grund av vägarbeten och det var inte lätt, säger han.
Ett annat avsnitt man fasade för var just vägen genom Mariannelund.
Först vid Hässleby församlingshem och dess rondell men framförallt i centrum då man skulle svänga av mot Hultsfred. Även "vanliga" transporter har i bland problem vid den avfarten.
- Den är är väldigt knixig och den tycker jag inte om, menar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om