Asylsökande protesterar: Känner sig hungriga och otrygga

Asylsökande som är bosatta på Kullagården i Mariannelund har lämnat in en protestskrivelse till Eksjö kommuns sociala sektor där de beskriver en situation med ransonering av mat, avstängd belysning och otrygghet.

Foto: Arkiv

Eksjö/Mariannelund2016-05-06 06:22

Eksjö kommuns enhet för hälsa, integration och arbete fick för några veckor sedan personligt besök av en mindre delegation asylsökande som bor på Kullagården i Mariannelund.

Ett skriftligt protestbrev överlämnades personligen till kommunens integrationshandläggare.

Brevet har undertecknats med 50-talet namn där varje namn företräder en familj eller rum på asylboendet.

Hungriga

I avtalet med Migrationsverket finns klara regler för måltider, mattider etcetera och vad som ska erbjudas de boende i matväg.

Men i brevet beskriver Kullagårdens, företrädesvis uteslutande barnfamiljer, hur det ständigt är ransonering på mat.

– Den mängd mat som finns räcker inte, speciellt inte mjölken, säger de och berättar att de fått uppgift om att det köps in cirka 250 liter mjölk i veckan (till 200 boende).

De beskriver matvaror som de anser är i dåligt skick eller uteblir, bland annat att varje person bara tilldelas en halv skiva bröd och att brödet många gånger inte är fräscht och luktar illa, så illa att barnen vägrar äta det.

De berättar om belysning som inte får vara påslagen, på grund av elkostnaden.

Hotfullt

I brevet förklarar de som undertecknat att de inte får något gehör för klagomål som framförts på plats.

I stället beskriver de att de känt sig hotade om de försökt lyfta fram brister och förslag till förbättringar.

– Vi har fått höra att man känner inflytelserika personer i det här landet såsom advokater och folk på Migrationsverket och att man genom ett telefonsamtal kan omplacera personen ifråga till ett sämre ställe.

– Sammanfattningen av de här klagomålen är att vi känner en psykologisk press och att våra barn känner sig otrygga. Det var ju av den anledningen vi lämnade vårt land, skriver de.

Protestskrivelsen har överlämnats till Migrationsverket som kontaktat boendeansvarig, som enligt uppgifter från kommunen har tillbakavisat kritiken.

På Eksjö kommuns sociala sektor har man intresse av hur ärendet handläggs och har bett Migrationsverket att informera kommunen hur man hanterar klagomålen.

Dessa överlämnades i slutet av mars men någon rapportering från Migrationsverket har ännu ej skett till Eksjö kommun.

– Det är förstås oerhört viktigt för oss som arbetar i Eksjö kommun att alla som vistas här blir väl mottagna och väl behandlade. Oavsett om man är på tillfälligt besök eller flyttar hit. Vi vill att alla ska trivas och må bra. Därför tar vi alla typer av klagomål och signaler om dåligt bemötande på stort allvar, säger Birgitta Ek, integrationshandläggare på Eksjö kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om