Behövde vård på nyårsafton - blev fast i telefonkö

När Margareta Thorsson i Ingatorp på nyårsafton och nyårsdagen ringde sjukvårdsrådgivningen för att få en tid hos distriktsläkarjouren, hamnade hon i Kalmar län och fick sitta i en lång telefonkö. När hon kom fram fick hon övertyga operatören att hon tillhörde Höglandet och Eksjö distriktsläkarjour, inte Vimmerby.

Margareta Thorsson hoppas situationen hon hamnade i uppmärksammas av sjukvårdsupplysningen. Foto: Arkiv

Margareta Thorsson hoppas situationen hon hamnade i uppmärksammas av sjukvårdsupplysningen. Foto: Arkiv

Foto:

Eksjö/Mariannelund2017-01-12 18:00

Margareta Thorsson är bosatt i Härsås på landsbygden i Ingatorp. Hon tillhör de åtskilliga Eksjöbor som fått sin fasta telefon bortkopplad sedan Telia beslutat sig montera ned kopparnätet. I stället är hon hänvisad till en mobil lösning.
– Det är ganska spännande, sammanfattar Margareta Thorsson med viss nyans av ironi, de nya procedurerna som krävs när hon ska ringa.
– Man blir lätt förvirrad och får tänka till, säger hon.

En sådan situation hamnade hon i härom dagen då barn i hennes nära bekantskap fick öroninflammation som krävde behandling.
– Jag ville ha tag i distriktsläkarjouren i Eksjö och ringde sjukvårdsupplysningen 1177 som man uppmanas att göra. Det tog en kvart att komma fram och när jag väl nådde en person så hamnade jag i Kalmar län. Personen i sjukvårdsrådgivningen insåg att barnet skulle till vårdcentral för behandling men varväldigt envis och sa jag skulle åka till Vimmerby, säger hon.
– Efter mycket om och men blev jag kopplad vidare. Jag kom först i kön i Jönköping och fick en tid i Eksjö.
Ett dygn fick ett andra barn samma problem.

Margareta Thorsson tog upp telefonen igen och nog trodde hon denna gång skulle hamna i sin egen region.
– Men jag kom naturligtvis till Kalmar då också.
Vis av erfarenhet från dagen innan förklarade Margareta Thorsson genast sitt geografiska dilemma, att hon faktiskt inte tillhörde Vimmerby utan Eksjö-området.
– Operatören förstod relativt snabbt att det var telefonen och inte jag som bestämde var jag hamnat och hon kopplade vidare. Men jag kom inte först i kön utan fick vänta innan jag kom fram i Jönköpings län.
– Det här berör givetvis oss som bor i gränslandet, suckar Margareta Thorsson och tror att den nya telefonin kopplar upp mot en mast i Rumskulla.

På regionens pressinformation meddelar man att samtalet, ifall det är kö, kan kopplas vidare till en annan vårdguide, som inte behöver ligga i samma län.
Man spekulerar även i om telefonen möjligen har fel kommun-id och på så vis kopplar fel, eftersom Margaretha Thorsson drabbades av det två dagar i rad.

Efter det har dock en tredje medlem i Margaretas familj behövt läkarkontakt. Margareta Thorsson slog sålunda - ännu en gång - numret till sjukvårdsrådgivningen.
– Då kom jag till Östergötland, berättar hon.
– Det kan lätt bli förvirrat om man har sjuka barn runt sig och det är rörigt, säger hon.
– Jag tycker det är viktigt att sjukvårdsrådgivningen sprider det här så alla som jobbar vet hur man hanterar de som ska ha vård i sitt egna län.

Britt Forsberg, verksamhetschef på 1177 i region Jönköping, svarar per mejl att hon har svårt att uttala sig om samtalsstyrningarna i det här fallet.
- Men generellt så går samtalsstyrningarna till på följande vis förklarar hon: Beroende på var du befinner dig och med vilken telefon du ringer ifrån ( mobil, IP-telefoni och så vidare.) samt vilken leverantör du använder så har allt detta betydelse för var du kan bli besvarad. När du ringer från en mobil så söker master/satelliter din telefonsignaler/ljudvågor upp och kopplar dig till närmaste 1177 Vårdguiden på telefon vilket kan bli i en annan region än där du bor. Om hon har en IP telefon så styr den på ett annat vis och kan då hamna på en annan sjukvårdsrådgivning.
– Om hon hamnat på 1177 Vårdguiden på telefon i Kalmar så ska de kunna hantera samtalet och göra den medicinska bedömningen där utan att koppla vidare vilket är vårt arbetssätt inom 1177 Vårdguiden på telefon. 
Om det i ärendet blir så att Kalmar måste koppla ärendet till 1177 Vårdguiden på telefon i Region Jönköping så hamnar samtalet i Nässjö där verksamheten för rådgivning ligger.

– Alla 1177 Vårdguiden på telefon kan hantera samtal över hela landet om man är ansluten till tjänsten (förutom Stockholms län, Värmland och Södermanland som bedriver egen sjukvårdsrådgivning) och ge en medicinsk rådgivning samt hänvisa till rätt vårdnivå. Vi har en katalog i våra system som ger oss möjligheter att få tillgång till hur vårdutbudet ser ut i respektive Landsting/region och när olika vårdnivåer är öppna.

Och framöver blir områdena än större för att svarstiderna ska bli kortare.
–Vi står nu inför att arbeta mera nationellt det vill säga att vi ska samverka nationellt för att öka tillgängligheten till sjukvårdsrådgivningen och då kommer samtal hanteras mer och mer inom samverkande regioner och landsting. Detta ska inte ha någon betydelse för invånaren/vårdsökande utan de ska få samma professionella hantering vem som än svarar, säger Britt Forsberg.

Margareta Thorsson har dock ett tips att delge som hon fått efter dessa samtalsprövningar.
– Om man slår 036 före 1177 så hamnar man i Jönköpings län, säger hon. Jag accepterar självklart att man kan få råd från vilken region som helst men de måste veta hur man hanterar ett ärende som uppenbart kräver läkarvård. Att köa i flera regioner är inte godtagbart då väntetiderna kan bli orimligt långa, säger Margareta Thorsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om