Boende kräver åtgärder på gata: ”Tur att ingen olycka skett”

Centralgatan i Mariannelund har blivit en sträcka där bilister medvetet eller omedvetet kör fort. Gatan korsas av många skolungdomar men farthindren har plockats bort. Nu kräver ortsbor att sträckan ses över.

En enda lång raksträcka där det gärna går lite för fort. Foto: Ivonne Svahn

En enda lång raksträcka där det gärna går lite för fort. Foto: Ivonne Svahn

Foto:

Eksjö/Mariannelund2017-05-26 16:30

I höstas asfalterades Centralgatan och fick en fin och jämn körbana. Inför asfalteringen plockades farthindren bort. Ett antal månader har gått sedan dess och inga har kommit tillbaka.

– Trafikverket har asfalterat det här och det är kanonfint. Men trafikanterna kör för fort. Kommer du från Mariannelunds centrum så är det bara en enda lång raksträcka, säger en ortsbo.

– Och kommer du från Hultsfredshållet så har du redan farten uppe, säger en annan Mariannelundare.

Många trafikanter kör omedvetet för fort på vägen, då ögat bara ser en lång fin väg.

Därtill förekommer okynneskörningar då och då, främst på kvällar. Längs en sträcka som har upp mot tio utfarter.

Vid Kronogatan måste du gå ut lite för att se förbi Pepparkakshuset.

– Det går också mycket tung trafik, som långt ifrån alltid håller hastigheten. Det finns de äldre i samhället som inte vågar gå längs med vägen på grund av vindraget från långtradarna.

Vill ha tillbaka

Boende i samhället kräver nu att farthindren kommer upp igen och nu bekräftas att så är på gång.

– I samband med att vi asfalterade så tog vi bort trafik-öarna. Det är fyra varav tre är flyttbara. De står på en uppställningsplats på industriområdet i närheten. Eftersom det var så sent på säsongen så avsåg vi vänta till våren. Vi ville vänta till dess att gatusopningen var klar innan vi ställde tillbaka dem. De är på gång att sättas upp men av någon anledning har det inte skett ännu, säger Joakim Jimby, projektledare underhåll på Trafikverket.

Mindre risk

Många skolbarn och även elever vid folkhögskolan passerar Centralgatan men det är skralt med övergångsställena i centrum. Ett sitter vid Parkgatan, det andra mot riksväg 40.

Däremot finns inget vid folkhögskolan. Här är det bara ett så kallat passage, det vill säga asfalten är nedfasad så att rullstolar och rollatorer etcetera lättare ska kunna ta sig över vägen.

Numera är Trafikverket mer restriktiv med övergångsställen då det visat sig att oskyddade trafikanter vaggas in i en falsk trygghet.

– Det är mindre olyckor på gångpassager där du måste bedöma hastigheten. Då är man mer vaksam, säger trafikingenjör Lars-Erik Spaak på Eksjö kommun.

– Trafikverket har kriterier att det måste vara minst 40 passager per maxtimme för ett övergångsställe, beskriver han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om