För Björn Carlson och Krister Nilsson i Hjätevads samhällsförening blir det förstås en glädjens dag när den nya bron kan invigas. Det betyder att de kan sätta punkt för ett långt och ihärdigt arbete. För frågan om en ny bro vid Getön har varit på tapeten i många år.
– Det är nog en fyra, fem år sedan vi började prata om det, säger Björn Carlson, ordförande. Den gamla bron var nedgången och kändes till slut inte helt säker. Vi slängde ut krokar och sökte bland annat EU-bidrag. Men vi körde fast.
Men i höstas rasslade det till och plötsligt fick samhällsföreningen mail från kommunen, som i sin tur hade varit i kontakt med Ing 2 i Eksjö. Och det visade sig att regementet hade fått anslag som kom väl till pass att använda för att bygga bron som övningsobjekt.
Samhällsföreningen står för materialet via sponsorer, bland annat kommunen, Linköpings stift samt lokala företag, föreningar och markägare.
– Kostnaden är cirka en kvarts miljon kronor, säger Krister Nilsson, projektledare.
Den gamla bron uppfördes 1978 och redan då var Krister Nilsson engagerad. Även den gången var det Ing 2 som stod för byggnationen.
Att gångbron har stor betydelse för bygden är helt klart. Den binder ihop landsändarna vid Getön där Hjelten och Larstorpssjön möts. Ett populärt område för såväl fiskare som motionärer.
– Det känns jätteviktigt att den här bron blir av nu, säger Björn Carlson. Vi är väldigt nöjda med hela upplägget. För två år sedan kändes en ny bro låg väldigt långt borta, sedan föll helt plötsligt alla pusselbitar på plats.
Själva byggnationen startar vilken dag som helst. Och det lär bli stort pådrag nere vid bron, eftersom Ing2 ska flotta över virket med pontoner från andra sidan sjön.
– Virket förvaras i Vägverkets gamla sandhall, säger Krister Nilsson.
Inledningsvis måste man sätta pålar sex meter ner i sjöbotten för att förankra bron. Och det är tight schema för bygget. Invigningen är planerad till den 9 eller 10 juni.
Det kommer att vara mycket stora fordon i omlopp kring platsen under arbetets gång. Nyfikna åskådare hänvisas därför till andra sidan, från riksväg 40.