Dammas av

Det gamla varumärket Hjältevadshus dammas av efter några år när Finndomo tar ny sats på framtiden efter en tuff period.

Vd Henrik Österberg kallade personalen till en liten ceremoni utanför kontoret. En ny logotype och varumärke införs där namnet Hjältevadshus återigen blir aktuellt.

Vd Henrik Österberg kallade personalen till en liten ceremoni utanför kontoret. En ny logotype och varumärke införs där namnet Hjältevadshus återigen blir aktuellt.

Foto:

Eksjö/Mariannelund2012-03-27 06:11


Finndomo var en av de hustillverkare som drabbades när snålblåsten i lågkonjunkturen drog över småhusbranschen. Med starkt kapital från Finndomos huvudägare förbereddes dock, i det tysta, en storsatsning under lågkonjunkturen. Lagom till 2011 när konjunkturen såg ut att vända lanserades bland annat ett nytt varumärke och flera nya husmodeller. Men bara veckor senare, i februari, meddelade de finska huvudägarna att man tog sin hand från den svenska verksamheten.

Ruinens brant
Kontrasten var total och svenska Finndomo var nära en konkurs. För att försöka rädda bolaget ansöktes om en företagsrekonstruktion. Efter förlängning kunde den slutföras.
Finndomo har överlevt genom att produktionen dragits ner kraftigt.
- Vi befinner oss i en besvärlig marknad och måste anpassa oss till det. Vi har 40 procents kapacitet jämfört med för ett år sedan, säger vd Henrik Österberg.
Det innebär bland annat att Hässleholmsfabriken lades ner i sin helhet i december. Med fabriken försvann cirka 200 arbetstillfällen. Till Höglandets stora lättnad koncentrerades verksamheten till Hjältevad.
Några mer indragningar planeras inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om