Tillsammans med konstnär Marie Gayatri har skolungdomarna fått veta mer om samtida konst och hur man kan återanvända även i konstskapande. Samtidigt har de utforskat miljön i närheten och tänkt till hur den kan smyckas med egentillverkad konst.
Tre lärare på skolan, under ledning av bildlärare Rolf Wernersson, har förberett projektet som ungdomarna ägnat sig åt under den senast tiden.
Eleverna har skapat tredimensionella konstruktioner av återvunnet material i form av petflaskor och naturmaterial. Fantasin har flödat och en mängd olika konstverk har skapats.
- Det får inte se för plastigt ut och inte för mycket grönt, utan ska vara en kombination, förklarar Marie Gayatri förutsättningarna.
Hon vill öka medvetenheten om återanvändning även i konst och hur konst kan användas för att sprida kunskap om miljön.
-Målet är att eleverna ska få en förståelse för att vi kan välja att kommunicera med andra genom hur vi utformar vår miljö. Vi känner olika för olika platser. Alla läser av en plats eller ett landskap precis som vi omedvetet läser av en annan persons kroppsspråk, beskriver hon.
Dammen har blivit "konstig"
Under tisdagen blev ett konstverk gjort av elever på Furulundsskolan klart. Det sattes ut i dammen vid skolan och ingår nu i samhällets konstinstallationer i Visit 15.Inom ramen för projektet "Skapande skola" har årskurs sju på Furulundsskolan fått lära sig om konst i kombination med hållbart miljötänk.
Dammen vid skolan har fått ett annorlunda utseende från och med igår eftermiddag. Marie Gayatri instruerar eleverna hur konstverken ska placeras ut i vattnet.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!