Därför är vi dåliga på kommunikation

En justering av ditt beteende mot andra människor kan få oanade konsekvenser. Retoriker PG Wettsjö föreläste om just kommunikation på näringslivsträffen för företagare och anställda i Östanåskolans aula i torsdags kväll.

PG Wettsjö föreläste om kommunikation för företagare och anställda i kommunen.

PG Wettsjö föreläste om kommunikation för företagare och anställda i kommunen.

Foto:

Eksjö/Mariannelund2008-03-01 05:05


Alla branscher vill stå för bra service. Ändå händer det att du som kund någon gång blir arg, sur och irriterad över hur du blir bemött. PG Wettsjö försökte under kvällen förklara vad det beror på.
- Vi har hela tiden en inre dialog med oss själva. Det du säger till dig själv blir sant i ditt eget huvud. Om du vet att du ska upp tidigt och att du behöver sova tänker du att du inte kommer att få tillräckligt med sömn. Du börjar titta på klockan istället för att koncentrera sig på att sova. Det är för att du har intalat dig själv att du inte kommer att somna, och då gör du inte det heller.

Leende smittar
Han berättade att människor har för vana att generalisera. Om du får dålig service på ett företag en gång, söker du genast efter fler saker som är dåliga med samma företag. Du ignorerar det som är bra, berättar om det dåliga för en vän och då överdriver du. Helt plötsligt är "allt" dåligt.
- Samma sak är det för dig som säger att "alla" är emot dig. Det kan i praktiken röra sig om fyra personer!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om