Bara ett par dagar innan skolavslutningen i somras kallade skolan till föräldramöte på Furulundsskolan där det informerades om en ny klassindelning.
Denna innebar mindre klasser och mer personal.
I Mariannelund finns idag många asylsökande barn eller de som precis fått uppehållstillstånd. Den stora andelen barn som inte kan svenska flytande kräver tolk och extra stöd, som tar mycket tid och resurser i anspråk.
Något som några föräldrar reagerade mot.
– Det handlar inte längre om att utländska barn ska integreras i de svenska klasserna på skolan utan tvärtom, sa en förälder då.
En del föräldrar kände att skolbarnen hämmades av stora klasser och att barnen inte fick utvecklas efter sin fulla förmåga, vare de som kunde svenska flytande eller de som hade ett annat modersmål.
Kritiken ledde fram till ett extrainkallat föräldramöte men indelningen stod fast.
Föräldrar till inte mindre än fem barn har nu valt att lämna Furulundsskolan och Eksjö kommun. I stället väljer de den betydligt mindre skolan i Rumskulla där de hoppas barnen blir sedda på sin egen nivå i en mindre grupp. Det innebär även att de byter kommun, även att en av familjerna bara har ett hundratal meter till sin gamla skola.
Bland barnen från förskoleklass till årskurs tre finns barn från både Mariannelunds samhälle, en by utanför orten samt Kråkshult.
Fem nya barn i Rumskulla har nu blivit ett rejält tillskott för skolan med totalt 31 elever.
–Det känns jättebra. Vi har blivit väl mottagna och barnen är glada, säger föräldrarna efter första skoldagen.
Av 13 elever i årskurs tre i Rumskulla kommer nu tre från Furulundsskolan.
– Furulundsskolan hade redan innan obalans både med kön och nationalitet och att tre flickor försvinner borde drabba klassens jämvikt.
Rumskullas förskoleklass har i sin tur fått tillskott av två elever från Mariannelund och klassen med åtta elever har nu lika många pojkar som flickor, därav även två tvillingpar.
Föräldrarna utanför Mariannelund skjutsar barnen till Mariannelund där familjen Sandebo vars tre barn nu bytt skola, agerar skolskjuts.
Efter skolan har de också valt att ha fritidsverksamhet för att det ska fungera med föräldrarnas tider.
– I dag hade vi tänkt baka, säger Maria Sandebo, medan barnen sitter och ritar en stund.
Hur var det nu i skolan?
–Det var jättebra, säger barnen samstämmigt.
Vad var det bästa?
– Skolgården. Den var jättestor och man har målat vägar på planen så man kan åka trampbilar. Men det var lite synd att vi stora barn inte fick ta bilarna utan använda trampcyklar, säger de äldre barnen.
Från Furulundsskolan säger man att alternativet till klassinledningen som gjorts var att ha klasser som var alldeles för stora för klassrummen, vilket ansågs ytterst olämpligt, därav förändringen.
– Är man inte nöjd har man ett val och det har man utnyttjat, säger rektor Tomas Erazim.
Att skapa grupper med enbart nyanlända och svenska grupper som fanns som förslag från vissa föräldrar avvisas bestämt.
– Det stämmer inte på något vis överens med skollagen, styrdokumenten eller den värdegrund som vi månar om och jobbar för att uppnå, säger Tomas Erazim.