Allt började egentligen med att barnen upplevde att rasterna var tråkiga.
Det förde i sin tur med sig att det blev en del osämja och bråk. Situationen uppmärksammades av personalen som inledningsvis samlade ihop barnen och spelade teater för dem, om hur tråkigt det var på rasterna.
De "tråkiga " rasterna resulterade i att torsdagens skoldag ägnades åt att försöka förändra situationen.
Rabatterna grävdes upp. Det rensades ogräs och gjöts blomlådor som man ska plantera i.
Träboden utanför fick ny röd färg och i det intilliggande skogspartiet byggdes en lägerplats med vindskydd.
I rödmålade pallkragar som staplats på varandra ska skoleleverna odla.
Men man hade även tagit sig an ett mer spektakulärt och minst sagt muskelkrävande projekt.
På gräsmattan bakom skolan hade en stor labyrint förberetts. Gräset hade grävst bort och nu skulle här fyllas med sten.
Barnen kånkade stora stenar och fyllde i.
Och det ska nämnas att det krävdes en hel del sten.
- Men lantbrukarna blir bara glada om de blir av med dem, kommenterade Anna Samuelsson, som varit en av dem som kört dit sten.
En egen labyrint
Skolgårdar kan vara riktigt trista kapital. Asfalterade, kala och med få saker att göra. I Ingatorp ägnade skoleleverna hela torsdagen åt att skapa en roligare skolgård.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!