- Jag tycker det är botten, det är sämre än botten, säger Nils Johansson.
- Det är så otänkbart och ogenomtänkt och jag tycker det är en katastrof. Är man nästan 90 år som jag så behöver man mediciner, säger han.
Birgitta Söderlund är en av de som opponerat sig:
- Vi kan inte ha det så här. Jag är så ledsen och jag trodde verkligen inte det kunde bli så här. Jag har min syn kvar av Mariannelund och den naggas hela tiden. Det här handlar om ett samhällsansvar som ej tagits och jag accepterar inte att det är personalbrist som svar. Det är en prioriteringsfråga, säger hon.
Alf Tagesson, som bor en och en halv mil söder om Mariannelund, vars närmaste apotek är Apotek Furan håller med:
- Det är ju befängt. Man får ett recept på medicin och sedan får man inte ut det då det är stängt.
- Jag ringde apoteket men blev bara kopplad hit och dit, bland annat till reklamation. Men det här gäller ju något helt annat. Jag blev riktigt irriterad till slut, säger han.
- Man måste opponera sig och man måste verkligen ifrågasätta anledningen. Då får man väl skicka någon och vara en man kort på ett annat apotek, säger han.
Tidningen ställer frågan till Freja Annamats, Apotekets pressansvarig. Vi frågar också om det finns en möjlighet att ha kortare öppettider men öppet varje dag, och då stänga en kassa på ett annat apotek som ändå kan ha öppet. Är det en lösning som man haft som alternativ? Likaså hur man jobbar för att hitta en lösning?
Svaret blir dock inte speciellt specifikt.
- Det är mycket tråkigt att behöva ändra öppettiderna och det beror på personalbrist som vi ej lyckats lösa. För att ha öppet måste vi ha en farmaceut på plats. Tyvärr är det en yrkesgrupp som vi i dag har brist på i Sverige. Vi har tittat på olika lösningar och de ändrade öppettiderna vi nu kommit fram till är utifrån de förutsättningar som finns. Vi ber om ursäkt för de problem det skapar för våra kunder, säger hon.
Andra intressenter
I dag är apoteksmarknaden avreglerad och möjlighet finns sålunda för en annan aktör att starta apotek. För Apoteket i Mariannelund har knappast saknat kunder.
Kan det vara något för kommunens näringslivsenhet att jobba vidare med?
Marie Brask, näringslivschef i Eksjö kommun, har bara hört talas om ändrade öppettider men säger spontant att det är en jätteviktig fråga och att det har betydelse i flera led.
- Att samhällsservice finns nära är viktigt för att kunna och vilja bo på orten. Om vi ska kunna förse företagen med kompetens måste man kunna bo och ta sig till och från Mariannelund, man måste ha en samhällsservice och kunna utföra ärenden. Alla bitar hänger ihop.
- Jag kan inte säga på rak arm vad vi kan göra men jag anser att framförallt östra kommundelen ska man vara noggrann med. Servicen på mindre orter får inte utarmas, säger hon.
Ortsborna håller med. En spontan namninsamling är på gång att startas på initiativ av samhällsbor för lyfta frågan att något måste göras åt vad de anser vara en hjärtefråga - i dubbel bemärkelse.