Mats Birgersson arbetade under 16 år med att starta upp och utveckla företag och människor i olika branscher. Under ytterligare 20 år har han haft olika chefsbefattningar i små och medelstora företag. Under tio av dessa som VD för tre olika bolag. Under de åren formade han sin dröm och vision att skapa 2000-talets arbetsorganisation, vilket blev extra tydligt vid företaget Fresh AB.
Kris för företaget
Företaget var starkt påverkat av konjunkturnedgången och Mats Birgersson fick uppdraget att försöka leda företaget ur krisen. Det han mötte 1994 var en dålig ekonomi, uttråkade medarbetare och höga sjuktal. Var och en hade ansvar för en del, vilket gjorde arbetet monotomt och trist.
Birgersson hade en helt annan inställning till hur organisationen och ledarskapet borde fungera.
Företaget gick igenom en helomvändning vad gäller ledarfilosofi, då han inriktade sig på att engagera och aktivera medarbetarna, så att de motiverade sig själva och andra. Resultatet blev över 20 procents tillväxt per år. Ett annat resultat var att sjukfrånvaron minskade rejält, det blev 98 procent frisknärvaro samtidigt som produktiviteten ökade med 50 procent.
Företaget har sedan slutet av 1990-talet vunnit en rad utmärkelser kring sitt utvecklingsarbete och sitt tydliggörandet av sambandet mellan arbetsmiljö, hälsa och lönsamhet.
Han ber publiken att blunda för att få perspektiv på dagens lågkonjunktur.
- Tänk er tio år framåt och titta på det som är nu. Då ser ni en konjunkturkurva och en uppgång. Det här är bara ett hack i historien, säger han optimistiskt.
Han hoppar raskt tillbaka till det tidigare ämnet och ber någon att tala om skillnaden mellan chef och ledare.
- En chef vill få folk att acceptera sin egen lösning på problemet. En ledare anger i stället färdriktning och stimulerar andra att utföra ledarskapet, påpekar han.
En resurs som lätt glöms bort
Som verkställande direktör ledde Mats Birgersson ett framgångsrikt och uppmärksammat förbättringsarbete i den då pågående lågkonjunkturen. Han vågade tänka annorlunda och vända på begreppen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!