FARLIG FÖRVÄXLING: Henry fick med sig annan patients mediciner hem

Henry Brorsson hämtade häromdagen ut sin medicin hos Apoteksombudet i Mariannelund. Av en tillfällighet upptäckte han vid hemkomsten att han fått med sig en helt annan persons medicin och även dennes medicinlistor från Apoteket.

Henry Brorsson hämtade ut sin medicin. När han kom hem hade han även en annan persons medicin, medicinlista och personuppgifter bland det han hämtat. Samtidigt satt Carl-Eric Brorsson och var orolig varför hans medicin aldrig kom till apoteksombudet. Foto: Ivonne Svahn

Henry Brorsson hämtade ut sin medicin. När han kom hem hade han även en annan persons medicin, medicinlista och personuppgifter bland det han hämtat. Samtidigt satt Carl-Eric Brorsson och var orolig varför hans medicin aldrig kom till apoteksombudet. Foto: Ivonne Svahn

Foto:

Eksjö/Mariannelund2016-08-23 11:00

Häromdagen gick Henry Brorsson i Mariannelund till ortens apoteksombud då det ordinarie apoteket i år har stängt igen över sommaren.

Efter de extra moment som det innebär att nu få ut sin medicin, gick Henry till ombudet för att få ut sin medicin, som han fått via e-recept.

- Jag skickade efter medicinen på fredagen.

På måndagen besökte han ombudet men någon medicin var inte hemkommen. På tisdagen när han återvände hade han dock bättre tur.

- De tittade i sina papper och medicinen var hemma.

Henry hade fått recept på två olika mediciner och fick sålunda med sig två olika små påsar.

Men när han öppnade medicinpåsarna hemma såg han att en av påsarna absolut inte skulle till honom.

Innehållet var till en helt annan person. I påsen låg medicinlistor, personnummer och till vad medicinen skulle vara till.

Fanns inget

I samma veva satt Carl-Eric Brorsson i sitt hem och behövde sin medicin.

Han har hjälp av hemtjänsten att hämta ut medicin och då han använder blodförtunnande varan är det naturligtvis nödvändigt att han får sina tabletter.

Men någon medicin fick han inte ut via hemtjänsten, inte heller något besked om var den var. Det enda han fick veta var att det skulle göras en ny uppdatering, utan något minsta vink om när medicinen skulle komma.

- Då ringde Carl-Eric mig, säger svågern Alf Nordström.

Alf hjälper Carl-Eric med olika sysslor och ringde Apoteket.

- De ville knappt höra talas om vad som hänt. Jag lämnade personnummer och ärende men det var för dem totalt ointressant utan jag skulle kopplas vidare till en annan person. Jag satt och väntade men hon hade ju kopplat bort mig. Efter tio minuter la jag på för ingen svarade, säger han.

- Men jag förväntar mig att Apoteket gör en felanmälan om det här, säger han.

Carl-Eric satt bekymrad över situationen då det ringde på dörren. Utanför stod Henry med Carl-Erics medicin.

- Vi känner ju varandra och bor båda på Bobinen. Men det kunde ha varit någon annan och längre bort på landsbygden, säger de.

Ingen felanmälan

På Ica menar man att något sådant här kan hända ifall personerna har samma efternamn, vilket ju också var fallet i det här ärendet.

Trots att Alf Nordström anmält händelsen till Apoteket har ingen felanmälan nått ombudet.

Under försommaren valde Apoteket att dra in öppettiderna rejält i Mariannelund på grund av personalbrist. Det orsakade stora protester men det var bara en förnimmelse av vad som komma skulle. Bara några veckor senare bestämde ledningen att verksamheten skulle ha stängt över hela sommaren.

Kunderna har hänvisats till andra städer vilket inte har varit det lättaste för de som saknat körkort. Olika regler och taxor för färdtjänst vid länsgränsen har knappast underlättat för de som inte kan köra själv och vill besöka närmaste apotek.

Apoteket tröstade med att man satte in ett apoteksombud.

Men kunderna har klagat på väntetider.

Ombudet i Mariannelund har inte fått tillgång till apotekets datasystem utan kunderna måste beställa via telefon eller via nätet. En kod måste anges och många saknar dator. Beställs inte medicinen via datorn kan det ta upp till fem dagar innan den levereras.

Vårdcentralen har endast mindre doser akutmedicin.

Apoteket har ambitionen att öppna igen om ett par veckor men vilka öppettider det blir vet inte Freja Annamatz på pressinformationen.

- För närvarande har vi ingen ny information, vi har ambitionen att öppna den 5 september enligt plan. Exakt hur öppettiderna kommer att se ut vet vi inte i dagsläget.

Uppgifter till tidningen gör dock gällande att det fortsatt bara blir ett par dagar i veckan, där personalbrist anges som orsak.

Förslaget att stänga igen en av flera kassor på någon annan ort (vilket skulle gett fortsatt service men något längre väntetider på den platsen, men möjlighet till ökad service fler dagar i Mariannelund), är hittills inget ortsborna fått gehör för.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om