Flera har fått p-böter

Flera bilar har bötfällts i Mariannelund de senaste veckorna på grund av felaktig parkering. Bland annat på gatan vid Ica och vid torget.

Tio meter från bilen gäller till ett övergångsställe. Något som få tänker på i Mariannelund. Likaså missar många att det är en handikapplats på andra sidan gatan vid Ica. Flera har nu fått "felparkeringsanmärkning", kort och gott p-böter.
Foto: Ivonne Svahn

Tio meter från bilen gäller till ett övergångsställe. Något som få tänker på i Mariannelund. Likaså missar många att det är en handikapplats på andra sidan gatan vid Ica. Flera har nu fått "felparkeringsanmärkning", kort och gott p-böter. Foto: Ivonne Svahn

Foto:

Eksjö/Mariannelund2016-11-19 13:00

Att få en p-bot är lätt. Men att få en felparkeringsavgift på bilen i det lilla samhället Mariannelund efter ett kort ärende, har nog få hört talas om. Många ortsbor skulle nog reagera att det var ett skämt, eller...

De som kör motordrivet fordon kan ha anledning att tänka på var man parkerar i Mariannelund framöver, så att det stämmer med trafikförordningens alla regler. På senaste tiden har nämligen flera bilar lappats i samhället. För varje bilägare kostar det flera hundra kronor.

En av dem är Bengt Nilsson som hade varit och handlat på Ica.

- Jag körde iväg och såg efter ett tag att något satt fast på vindrutan. Jag trodde det var något helt annat, kanske från Jehovas vittnen. När jag stannade såg jag att det var en p-bot. Vem kunde ana det i lilla Mariannelund?

Bengt Nilsson blev så pass förvånad att han faktiskt ringde Polisen och Transportstyrelsen för att få veta om det var en äkta bot.

Men det var det. 500 kronor ska nu betalas inom åtta dagar.

Bengt körde tillbaka för att se hur han parkerat.

Hans trafikförseelse är att det var kortare än tio meter från bilens front till övergångsstället vid Ica.

- Det finns inget som ursäktar det men jag tycker det är skillnad på var man parkerar i Mariannelund. Man ska givetvis följa trafiklagar men det är en sak om man parkerar på handikapplatsen men det här känns helt sjukt. Det här var lite töntigt, säger han.

- Nu efteråt har jag hört att fler fått böter men det är lite som Fantomen. Ingen har sett någon lappa bilarna, säger han.

På kommunens uppdrag

I Eksjö sköts parkeringsövervakningsuppdraget av Gothia Trafiken AB på uppdrag av kommunen. På Höglandet är även Nässjö och Tranås aktuella kommuner.

Bolaget räknade hem sista upphandlingen och en klausul om möjlighet att förlänga efter 18 september i år gjorde att bolaget sköter övervakningen två år till.

I uppdraget ingår att bolaget sköter övervakningen på allmän platsmark och inom kommunens detaljpanerade område.

Och här ingår sålunda inte bara Eksjö utan även kommunens andra orter.

Dumpade bilar

Enligt Lars-Erik Spaak på Eksjö kommun, finns inga ärenden aktuella från Bruzaholm, Ingatorp, Bellö, Hjältevad.

I Mariannelund finns det däremot.

- Man åker ofta ut på klagomål men en del bygger på att vi gör rutinmässiga kontroller.

Tre aktuella ärenden berör bilar som kommunen tror är dumpade på platsen.

- Trots maxböter har ägarna inte bemödat sig att flytta bilarna, säger han.

Bilarna står i centrala Mariannelund, bland annat har en stått på en gångbana en längre tid.

- Vi ligger nu i fas att försöka få kontakt med ägarna men det är inte helt lätt att hitta dem, säger han.

Böteslapparna som delas ut är från 300 kronor till 800 kronor.

Minst hål i plånboken blir det för dem som parkerar för länge på en och samma plats. Att parkera nära en korsning, ett övergångsställe ger högre böter och än mer blir det om man parerar på en handikapplats.

På parkeringar på kommunens mark utan speciella tidsangivelser gäller 24 timmars parkering på vardagar.

Något som framöver kan vara värt att notera även i Mariannelund och på andra småorter i kommunen.

Till trafikfrämjande

Parkeringsövervakningen kostar naturligtvis en del pengar för kommunen och vad intäkterna blir varierar väldigt mycket enligt Lars-Erik Spaak.

Ju mer böter, desto mer pengar till den kommunala kassan. Om det nu är en tröst för de som åker på böter, att de stannar lokalt och inte går till en nationell pott.

Efter alla omkostnader till övervakningsföretaget, till administration och så vidare, tillfaller kvarvarande summa kommunen. Då närmast samhällsbyggnadssektorn och dess trafikfrämjande åtgärder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om