Kund vinner biltvist

Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar en bilaffär i Eksjö att ersätta en bilkund i Nässjö, som är missnöjd med ett bilköp.

Eksjö/Mariannelund2012-01-26 07:26

Nässjöbon köpte en bil hos bilfirman i Eksjö men bara två veckor efter köpet upptäckte han att motorn knackade. Han klagade hos företaget som dock vägrade att åtgärda felet utan hänvisade till den garanti som han tecknat med ett annat företag. De hänvisade honom i sin tur till en verkstad i Jönköping. Han har haft bilen inlämnad två gånger och har fått betala en självrisk på tusen kronor. Verkstaden konstaterade att motorn var felmonterad och att det fanns lösa delar i den.

Får ingenting
Felet ska enligt verkstaden inte täckas av trygghetsgarantin köparen tecknat.
Bilfirman anser sig ha gjort helt rätt och säger sig ha testat bilen innan leverans. Därefter köptes garanti från det andra företaget för bilen.
- "Där kan han vända sig till om han behöver något att åtgärda på sin bil, för från vår sida får han ingenting", svarar bilaffären ARN.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om