Lokal förankring jätteviktigt

Att närservicekontoren ska få finnas kvar råder ingen tvekan om. Det menar Henrietta Hansson, tämligen nytillträdd vd för Länsförsäkringar i Jönköpings län, som besökte Mariannelund på sin turné runt om i länet. Hon anser att den personliga servicen är oerhört viktig.

Till vänster Tomas Evaldsson, säljansvarig och Henrietta Hansson, vd besökte Lars-Åke Carlsson på närservicekontoret i Mariannelund. Foto: Ivonne Svahn

Till vänster Tomas Evaldsson, säljansvarig och Henrietta Hansson, vd besökte Lars-Åke Carlsson på närservicekontoret i Mariannelund. Foto: Ivonne Svahn

Foto:

Eksjö/Mariannelund2018-03-27 00:00

De som bor på småorterna och på landsbygden ser att det är där som förutsättningar, styrkan och möjligheter finns.

Men beslut om framtiden tas oftast i storstäderna ur ett storstadsperspektiv, eller till och med utomlands - med ett luddigt filter över glesbygden som följd.

Och då är det historiskt de mindre orterna som det stryks ett streck över. Om man inte vill eller kan åka många mil hänvisas oftast till internet, en teknik som kanske inte ens är möjlig.

Facit vet alla - i alla fall de som bor på en mindre ort. Faller en verksamhet bort blir det oftast en kedjereaktion.

- Det är sorgligt att det är så mycket som försvinner från de små orterna. Jag har en tro att man ska söka andra meningar än att bo i en stad, säger Henrietta Hansson, vd för Länsförsäkringar i Jönköpings län.

Träffa en person

Henrietta Hansson besökte i veckan Mariannelund. Att hon själv tar sig tid att besöka orten och dess närservicekontor, liksom övriga runt om i länet, ser hon som högprioriterat.

‑ Jag brinner för att hålla landsbygden levande och då är de lokala kontoren väldigt viktiga. Det finns inga planer på att lägga ner utan snarare värnar vi om de här de mindre kontoren. De här kontoren är en sak jag är väldigt stolt över. Tittar vi på vår historia så är det ju här vi kommer ifrån, säger hon.

I dag finns nio närservicekontor och fem lokalkontor i länet.

- Vi ska vara duktiga på det digitala men vi märker att kunderna vill träffa en person.

Lars-Åke Carlsson, som är lokalt försäkringsombud, nickar instämmande:

- En bil är lättare att försäkra men i nio av tio fall kommer man hit när det gäller hus och fastigheter.

Släkt i generationer

Den personliga kontakten finns alltid och på ett helt annat plan än i en större stad. Rotad i bygden sedan barnsben och med 34 års tjänst är han du med de flesta och känner släkter i generationer. Han känner oftast till gårdarna, byarna och vet till och med vilka hus, båtar, bilar eller traktorer försäkringen handlar om.

Sällan kan han gå många meter i samhället förrän han tilltalar någon med namn och ett glatt hej.

- Mina barn ville inte gå med mig på marknaden förr, för vi kom ingenvart, säger han och skrattar.

Lika vant kommer folk in till honom på kontoret eller ringer till honom hem, oavsett dag och tid.

På en mindre ort blir det oftast personifierat.

- Folk säger att de är kunder hos Lars-Åke, säger Henrietta Hansson.

Just samtalen och att få möta en människa öga mot öga och få svar på sina frågor och funderingar är av största vikt. Och oftast vävs vardagens små eller stora bekymmer eller glädjeämnen in i samtalen och ger ett mervärde av medmänsklighet.

- Det finns mycket ensamma människor, påpekar Lars-Åke Carlsson.

Gäller vid bankrån?

Frågorna kan vara många och varierande.

Den kanske mest udda frågan han fått har vår tidning skrivit om vid tidigare tillfälle. Det var då en herre, välkänd av polisen och då bosatt i bygden, frågade om livförsäkringen gällde om han skulle råka bli skjuten vid ett bankrån....

- Frågan gick till Stockholm och svaret blev att livförsäkringen gällde, säger Lars-Åke.

Den lokala förankringen har visat sig ha stor betydelse flera gånger.

Vid översvämningen 2012 då Mariannelundsbygden sågs som ett katastrofområde blev han fullständigt nedringd.

- Jag fick över 200 samtal den söndagen.

I Jönköping trodde man däremot att det inte var så farligt eftersom det inte ringt någon...

Lars-Åke förvarnade dem dock under dagen att de skulle få lite att göra framöver. Han berättar att skadereglerare därefter gick runt i utsatta områden och knackade dörr för att kunderna skulle få hjälp snabbt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om