Många av deltagarna hade åkt rejält långt på sina maskiner för att komma till den här träffen. 30 mil eller mer var inte ovanligt. Men å andra sidan är Indianmaskinerna byggda för att åka långt på. Och mycket.
- De är konstruerade för att gå långa sträckor på dåliga amerikanska vägar, berättar en av deltagarna i träffen på klockren Göteborgsdialekt. Och skulle något gå sönder, så var det meningen att vilken bysmed som helst, eller föraren själv skulle kunna reparera.
I fredags kväll började motorcyklarna droppa in på campingen. Den ena efter den andra rullade in och ställdes upp. Det blev en minst sagt imponerade rad av motorcyklar till slut. En del nyrenoverade blänkande som juveler i solen. Andra mer använda. Ja här fanns en och var helt orenoverad. I originalskick med andra ord. Enligt uppgift var sidvagnsmaskinen från 1927 inte ens tvättad de senaste 18 åren. Men för entusiasterna har de alla samma värde. För dem är det lika mycket kulturhistoria som motorcykel det handlar om. En livsstil helt enkelt. Att åka Indian är något speciellt, det vittnar alla deltagarna i träffen om. Kanske inte alltid så smidigt och enkelt. Men väldigt speciellt.
Stensfors kvarn
I lördags bar det ut på tur i grannskapet. En runda ut åt Rumskullatrakten med guldvaskarbesök i Stensfors Kvarn och sedan vidare över till Lönneberga. Ett självklart mål för Indiansällskapet när de är i trakten.
Indianmotorcykelns skapare är en svenskamerikan som föddes i Lönneberga socken. Oscar Hedström växte upp i Lönneberga, men flyttade sedan över till USA och började tillverka motorcyklar. Den första gjordes 1901 och den sista 1953.
Ja, egentligen tillverkas det fortfarande motorcyklar som heter Indian. Fast de räknas inte, tycker entusiasterna. De har inget med de gamla maskinerna att göra.
Mycket talar föra att den här Indianträffen kommer att bli årligen återkommande framöver. Indianentusiasterna har sedan tidigare en stor träff i Blodmyra uppe i Jämtland. En sådan där "måsteträff" för entusiasterna. Men det är långt till Blodmyra för deltagare från södra Sverige. Så de vill gärna se något liknande på närmare håll och Spilhammar är ett perfekt ställe.
Motormusik i Spilhammar
Det mullrade lite extra nere vid Spilhammarbadet i helgen. 14 sidventilade motorcykelmotorer svarade för musiken när Svenska Indiansällskapet ordnade mc-träff.Den äldsta motorcykeln i gänget var en helt orenoverad pjäs med sidovagn från 1927. Den nyaste från 1951. Även den med sidovagn.
Indianmotorcyklarna konstruerades från början av svenskamerikanen Oscar Hedström från Lönneberga. Fast det är inte han som är porträtterad på tanken.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!