Nu ska de digitala kunskaperna slipas

Nu ska medborgarna digitaliseras. I Eksjökommun är det nu Emedborgarveckan och innanför Eksjö Stadsbiblioteks entré står Axel Fridholm och Rosite Jarl redo att lära ut och informera om kommunens och bibliotekets digitala tjänster.

Enligt bibliotekarie Axel Fridholm händer det att personer som kommer till biblioteket frågar om hjälp med det digitala och att de flesta blir positivt överraskade när de förstår hur det fungerar. "När de väl får prova på brukar de flesta inte tycka att det var så svårt som de tänkt sig." Igår var han tillsammans med Rosite Jarl och informerade om digitala tjänster inne på Eksjö Stadsbibliotek.

Enligt bibliotekarie Axel Fridholm händer det att personer som kommer till biblioteket frågar om hjälp med det digitala och att de flesta blir positivt överraskade när de förstår hur det fungerar. "När de väl får prova på brukar de flesta inte tycka att det var så svårt som de tänkt sig." Igår var han tillsammans med Rosite Jarl och informerade om digitala tjänster inne på Eksjö Stadsbibliotek.

Foto:

Eksjö/Mariannelund2016-10-06 14:00

På plats på Eksjö stadsbibliotek är bibliotekarie Axel Fridholm och Rosite Jarl, administrator på Eksjö kommun.

De är där för att informera om bland annat tjänsten ”mina meddelanden” som går ut på att kunna få meddelanden från myndigheter och kommun digitalt istället för i pappersform, om bibliotekets egna digitala tjänster och om mobilt bank-id.

– Tanken är att under veckan lyfta e-tjänster på bibliotek, kommun och skatteverket, berättar Axel.

– E-medborgarveckan är en nationell satsning.

Landet runt

Det är inte bara Rosite och Axel som under veckan informerar om digitala tjänster utan runt om i landet sker liknande satsningar. Förra året menar Digitalnätverket att 16 000 personer nåddes av ny information under veckan. Utvecklingen till det digitala menar både Axel och Rosite är en del av framtiden och de vill se till att medborgarna följer med.

– Det är viktigt att hänga med i det digitala för världen blir mer och mer digitaliserad, berättar Rosite.

– Vissa har endast en mobil och det finns vissa saker man endast kan göra via datorn. Det finns en kunskapsbrist och vi måste börja någonstans så nu börjar vi denna vecka. Det här är till för alla som inte har kunskap. Det finns ingen åldersgräns utan det är intresset som avgör.

Snabbare och miljövänligt

Enligt dem är fördelarna med det digitala att beslut och information snabbare kan nå fram till den det berör samt att det är smidigare och mer miljövänligt.

– Med vanlig post kan det ta upp till två veckor innan man får besked från myndigheter eller kommun, menar Rosite.

– Använder man internettjänsten ”Mina meddelanden” får man det direkt. De som till exempel söker ekonomiskt bistånd måste först gå till en handläggare som sedan tar ett beslut. Det kan ta en vecka att få beskedet och är det då i slutet av månaden och det är tight ekonomisk kan det vara skönt att få det beslutet direkt utan att behöva vänta. Det är också mer miljövänligt. Vi slipper alla papper, allt klister, alla kuvert och frimärken.

Från bibliotekets sida menar Axel att en digital användning kan ge tillgång till andra tjänster som till exempel digitala tidningar, talböcker och e-böcker.

- Det kan till exempel vara användbart när mans ska ut och resa, då kan man istället för vanliga böcker låna med sig e-böcker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om