Varje ort med självaktning försöker i dag locka till sig nya invånare. Mariannelund är långt ifrån ensam, och har stor konkurrens av både större och mindre orter runt om i landet.
Vägarna hur man låter marknadsföra en ort är oftast olika. I Mariannelund önskar Emilkraftens styrelse ta hjälp av alla invånare för att diskutera idéer kring attraktivt boende.
- Attraktivt boende innehåller många olika bitar. Man måste ha något att marknadsföra och dessutom kunna marknadsföra det, säger Kent Hiding i Emilkraftens styrelse.
För att lyckas krävs också ett brett engagemang.
Tanken är nu att ortsborna ska bjudas in till mindre samtalsgrupper, där tips och idéer om hur orten som boendeort ska kunna bli bättre lyfts fram.
I korthet handlar det helt enkelt om en ny version av Mariannelunds-viljan.
- Det var en bra idé, och det är inte fel att upprepa den, säger Kent Hiding.
Attraktivt boende
- Vi vill ha hjälp med tips och idéer, hur vi kan göra samhället bättre och hur vi kan marknadsföra orten, säger Britt Svensson, ledamot.
De tycker det finns goda förutsättningar för Mariannelund, att marknadsföras som bostadsort.
- Det är en härlig miljö och det finns mycket livskvalité. Det är ett lugnt och tryggt samhälle nu när vi fått bort kriminaliteten. Samhället ligger bra geografiskt i landet, räknar Kent Hiding upp. Han anser samtidigt att det är läge att samhället "är på hugget" nu när Arla etablerar en stor industri i Vimmerby.
Vid den förra Mariannelunds-viljan för sex år sedan lämnades en mängd förslag in.
Ett par av frukterna från de diskussionerna är just Emilkraften och det medborgarkontor som numera finns på orten.
Ny Mariannelundsvilja
För några år sedan samlades Mariannelundsborna i mindre grupper för att ta fram idéer och förslag till vad som kunde göras på orten. Nu är det dags för en liknande satsning.Denna gång ska ortsborna få fundera på frågan kring hur boendet kan göras mer attraktivt på orten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!