Öppet hus planeras i juni

Sherwin -Williams i Bellö är del i en gigantisk koncern. Bara i Bellö arbetar 150 personer.
- Men vi är ganska okända, säger nye vd:n Lars Nordgren, som vill tvätta bort anonymiteten för det jubilerande företaget.

Johnny Nilsson från Eksjö och Tina Ekström från Solberga, anställda på färgfabriken i Bellö, gör en kvalitetskontroll. Foto: Ivonne Svahn

Johnny Nilsson från Eksjö och Tina Ekström från Solberga, anställda på färgfabriken i Bellö, gör en kvalitetskontroll. Foto: Ivonne Svahn

Foto:

Eksjö/Mariannelund2018-02-15 13:30

Sherwin-Williams firar i år sin 50-åriga tillvaro. Då, 1968, startade bland andra Bengt Wiman, Olle Holmquist och Uno Blomberg en färgtillverkning i Bellös gamla mejeri, som behövde ett nytt användningsområde

2010 såldes företaget till amerikanska ägare som då var tredje störst i världen på sitt område inom färgtillverkning. Genom att ta över dåvarande Becker Acroma fick man tillgång till den Europeiska marknaden.

I dag är Sherwin-Williams störst i världen på sitt område.

Nio chefer på 152 år

Sherwin-Williams utmärker sig vad gäller chefer. På sina 152 år har man bara haft nio chefer i bolaget.

Idag omsätter verksamheten 16 miljarder dollar (över 100 miljarder svenska kronor) och har 60000 anställda som bara sysslar med färg.

Koncernen är uppdelad i flera olika delar där industriell färg är en. Det är i den verksamheten som Bellö med sina 150 anställda ingår.

I Sverige finns två anläggningar, Märsta och Bellö. I Sverige omsätter verksamheten ungefär 1,8 miljarder kronor.

Ikea som kund

Båda anläggningarna producerar cirka 15 miljoner industriell färg vardera varje år där 80 procent går på export.

En hel rad stora producenter av träprodukter som målas industriellt är kunder. Tittar man på industriellt målade möbler, fönster, köksinredning med mera är sålunda chansen stor att färgen kommer just från Bellö.

Ikea är bland annat en av de stora kunderna.

Mer lokalt

Men trots det och trots att det är en stor arbetsplats i Eksjö kommun, har företaget fortsatt vara ganska anonymt utåt sett.

Något som företagets nya vd, sedan ett par månader tillbaka, vill ändra på. Lars Nordgren är väl bekant med verksamheten efter 27 år med andra uppdrag inom företaget.

Han ser det lite som sin mission att göra företaget mer "lokalt".

- Vi ska vara globalt men ändå lokalt, säger han.

- Vi tycker vi varit ganska anonyma. Vi säljer industriellt men då ser man inte alltid det lokala. Vi vill vara ett omtyckt företag men syns man inte så finns man ju inte. Och jag tror det finns en stor nyfikenhet hos allmänheten vad vi gör, säger han.

Krav på tillväxt

Bellöfabriken, har som vi tidigare skrivit om, nyligen fått ett kvalitetspris där man utsetts till den bästa anläggningen i världen i den gigantiska koncernen. Anläggningen belönades för att dess förbättringsarbete var bäst av alla.

-Det är ett tight samarbete mellan anläggningarna och det är konstant förändringar. Det är ett teamwork och vi jobbar tillsammans mellan labb och produktion. Det har man sett i Amerika.

- Vi har en stolthet här i Bellö. Vi finns här och gör det bäst av alla. Vi säljer i hela världen och är marknadsledande, säger han.

Man säljer 5000 olika produkter varje år och Lars Nordgren beskriver det som en äkta smålänning:

- Det går att göra en ostkaka på många sätt. Och vi hinner aldrig lära oss något riktigt för sedan kommer en ny produkt, beskriver han den föränderliga produktutvecklingen.

Kundtillströmningen de senaste två, tre åren kan glädjande sammanfattas i rekord.

- Vi behöver förbättra oss i Tyskland och i Östeuropa. Vi har en byggboom i Norden och det går bra för oss. Sedan är det en utmaning för det är råvarurally.

- Vi har krav på oss att växa. Ett svenskt företag kanske har den förhoppningen men i Amerika är det ett krav, säger han.

Så sent som för fem år sedan frigjordes 4000 kvadrat i Bellö då råvarulagret flyttade till Nässjö. Man kunde då bygga ut produktionen.

Idag kör företaget treskift och man håller på att titta på ytterligare investeringar i både produktion och maskiner. Även laboratorieverksamheten behöver större utrymme.

- Det är angenäma problem, säger han.

Anställa

Ytorna finns för att växa på plats i Bellö.

Med det kommer också behovet att anställa personal, vilket kan vara en utmaning, speciellt när det går bra för många företag i trakten och befolkningen inte är större än den är.

Operatörer, labb-ingenjörer, kemister men även på säljsidan finns behov att anställa.

- Vi hoppas kunna attrahera folk. Folket här gör ett riktigt bra jobb men är också intresserade av sin fritid, säger han och jämför hur mycket tid många Stockholmare lägger ner för att ta sig till och från jobbet.

- Dessutom kan man köpa ett helt kvarter här för en bostad i Stockholm.

50-årsjubileet i Bellö ska firas och midsommarveckan är vikt för lite extra aktiviteter.

- Det kommer att ske olika saker. Gamla kunder och pensionärer kommer att bjudas in och det blir lite öppet hus och event här, beskriver Lars Nordgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om